Annons
Annons

Nya bilskatten gör skåpbilsägaren till vinnare – och förlorare

Straffskatten på bilar med höga utsläpp kan få oanade effekter – den som äger en hyfsat ny lätt lastbil kan sitta på guld när det nya bonus-malussystemet slår till den 1 juli.

Annons
Annons

Det nya bonus-malussystemet för bilar, som införs för alla nyregistreringar den 1 juli, innebär att bränsleslukande bilar med höga utsläpp straffbeskattas, medan miljövänligare elbilar, gasbilar och hybridbilar får en bonus på upp till 60 000 kronor. Syftet är förstås att få oss att minska utsläppen, framför allt av koldioxid.

De nya systemet har ställt bilbranschen på ända under våren med både hausse och baisse. De som har behövt köpa nya bilar, och som velat ha bilar med höga utsläpp som kommer straffas av det nya systemet, har fått brådis. Samtidigt har den som velat ha en miljövänlig bil, till exempel en elbil, väntat in halvårsårsskiftet för att få en högre bonusen.

Det finns dock en grupp bilägare som haft extra mycket att vinna eller förlora.

Hantverkarbilar extra hårt drabbade från 1 juli

– Det slår extra hårt mot till exempel hantverkarbilar. Här i Sverige gör vi ingen skillnad på lätta lastbilar och vanliga personbilar, säger Jessica Alenius, vice vd i branschorganisationen Bil Sweden.

Lätta lastbilar lyder istället under samma utsläppskrav som vanliga personbilar, det vill säga de får bara släppa ut 95 gram koldioxid per kilometer.

Annons

– Men så är det inte i övriga EU, där får de släppa ut 147 gram per kilometer. Här i Sverige har vi inte tagit hänsyn till transportnyttan. De här bilarna är ju gjorda för att transportera gods, och då blir motorerna större och utsläppen högre, säger hon.

LÄS MER: Så har synen på miljöbilen ändrats

De nya reglerna får antagligen effekter på hur bilägarna beter sig på andrahandmarknaden, tror både Bil Sweden och Motorbranschens riksförbund, MRF.

– Det kan göra att man behåller sin gamla bil längre och väljer att inte byta den mot en ny. Det kan också bli så att direktimporten av begagnade bilar från Europa ökar, säger Jessica Alenius.

Charlie Magnusson, pressansvarig på MRF, tror att det nya systemet kommer få effekt på andrahandsmarknaden. Lätta lastbilar som registreras före den 1 juli blir guld värda eftersom få kommer vilja sälja sin lätta lastbil.

Håller hårt i sina bilar

– Man kommer nog att behålla sina bilar så länge man kan. Och andrahandsmarknaden påverkas, så måste det bli.

Priserna lär stiga när utbudet minskas. Hur mycket kan han dock inte säga. Däremot tror också han att svenskar kommer bli mer sugna på att importera lätta lastbilar från andra länder, förutsatt att de är registrerade före den 1 juli i år.

Annons

– Sannolikt kommer det här att påverka både utbudet och importen. Men på sikt, efter några år, kommer det att jämnas ut, säger Charlie Magnusson.

LÄS ÄVEN: Polisen så pass allvarligt är bedrägeriet
LÄS ÄVEN:
Centerpartiet: Pensionssystemet kan inte lösa allt
LÄS ÄVEN:
Betalade skulden för snabbt – åtalas

Tipsa om en nyhet

Vill du tipsa oss om en nyhet? Granskningar är en viktig del av E55:s arbete. Vi söker hela tiden efter nya uppslag och du kan hjälpa oss i vårt arbete. Du har alltid möjlighet att vara anonym.

Maila redaktionen på [email protected]

Annons
Annons
Läs nästa artikel Nya bilskatten gör skåpbilsägaren till vinnare – och förlorare Nya bilskatten gör skåpbilsägaren till vinnare – och förlorare