News55

Professor: Olagligt att äldre får betala mer för matinköp på nätet

Artikelbild
e55
e55
Uppdaterad: 07 feb. 2018Publicerad: 07 feb. 2018

Många äldre med hemtjänst tvingas handla maten på nätet. Men det medför ofta extrakostnader – olagligt, enligt juridikprofessorn Titti Mattsson.

ANNONS
ANNONS

På fler håll i Sverige hänvisas äldre som behöver hjälp med matinköp av hemtjänsten till e-handel via nätet. I stället för att skriva inköpslista och gå till affären så beställs maten via internet från en butik som kör hem den. Effektivare för hemtjänsten, men också i många fall dyrare för den enskilde.

– Det medför ofta extra avgifter för hemkörningen. Kanske också för att betala via faktura för den som inte har tillgång till betalkort, säger Titti Mattsson, professor i juridik vid Lunds universitet och särskilt inriktad på rättsfrågor för äldre.

Särskilt för fattiga pensionärer kan de extra avgifterna bli kännbara.

– Det kan röra sig om upp till 100 – 150  kronor flera gånger i månaden. Dessutom kan priserna för maten vara högre. Det här bekymrar många äldre.

Kostnaden för hemkörning av mat varierar mellan olika livsmedelskedjor, och mellan var i landet man bor och när under dagen maten ska levereras. Vanliga avgifter ligger på mellan 49 och 100 kronor. De flesta företag tar mer betalt för hemkörningen vid små beställningar. Vid riktigt stora inköp, exempelvis över 500 eller 1000 kronor, erbjuder många fri hemleverans.

E55 har kontaktat några kommuner om hur e-handel används. De flesta svarar att det helt och hållet är kundens eget val, och att de hjälper till med inköpen om vårdtagaren önskar det. Flera tillhandahåller också utrustning, som surfplatta eller dator, för detta. Men i Lunds kommun är e-handel det första alternativet för den som behöver hjälp att handla, uppger Lena Carlereus, myndighetschef för Vård och omsorg. Där får den enskilde stå för alla extra avgifter.

– Om det finns avgifter så betalar den enskilde själv. Om man behöver hjälp med beställning frågar vi vilka varor den enskilde vill ha alternativ till om varan de beställer är tillfälligt slut. Vi  hjälper till att hålla koll på eventuella minimibelopp för att undvika extra avgifter. Om den enskilde inte kan packa upp varorna själv planerar vi leveranstiden efter när ni kan vara på plats och hjälpa till, säger Lena Carlereus till E55.

Titti Mattsson hävdar att de kommuner som enbart erbjuder e-handel för matinköp, som Lunds kommun, bryter mot socialtjänstlagen. I vart fall då hemtjänstvårdtagaren själv får stå för de extra avgifterna.

ANNONS

– Som vårdtagare betalar man en avgift till kommunen för hemtjänsten som är fastställd utifrån betalningsförmågan. Avgiften man ska betala inkomstprövas. Det får inte komma till några extra avgifter utöver denna. Det här är ett rättsligt problem.

Dessutom är tanken med socialtjänstlagen att vården som hemtjänsten ger ska vara av god kvalitet och anpassas till den enskildes behov.

– Men många äldre upplever inte att det är så när de tvingas handla maten så här.

Greger Bengtsson, samordnare av äldrefrågor inom Sveriges kommuner och landsting, SKL, konstaterar att e-handel börjar komma alltmer inom kommunernas hemtjänst. Men ofta inte som ett absolut krav, utan som ett alternativ för den som så önskar. Fast det kan komma att ändras framöver.

– Man ska få hjälp med vissa insatser, det beslutas av kommunen när man ansökt om det. Men den enskilde kan inte bestämma exakt hur insatsen ska utföras. Vi har exempelvis haft diskussionen i tjugo år om var matinköp ska göras. Man brukar bevilja inköp i närmsta butik. Det är en rimlighetsbedömning som görs, det kan ta väldigt mycket längre tid för hemtjänsten att gå till den butik som vårdtagaren valt.

Han ser e-handeln som ett sätt att effektivisera kommunernas hemtjänstarbete. Att näthandla tar betydligt kortare tid än att gå iväg med lista till affären. Det gör också att vårdtagare på sikt kan få vänja sig vid att det är så deras matinköp ska göras framöver.

När det gäller de extra avgifterna ska den enskilde stå för dessa själv, om hen klarar av att handla via nätet själv, förklarar han.

– I grunden bottnar detta i om man klarar av att sköta inköpen själv. Det är detta som är skiljelinjen.

ANNONS

För den som inte klarar av näthandeln, men ändå tvingas till den lösningen på grund av kommunens regler, är läget en annat, tycker han. Då ska socialtjänsten ge bistånd för det. Till skillnad från Titti Mattsson tycker inte Greger Bengtsson att det är helt solklart vad som gäller när det kommer till avgifterna.

– Det här är en relativt ny fråga, och det finns ingen vägledande dom som avgjort detta ännu, säger Greger Bengtsson. .

LÄS ÄVEN:



ANNONS
Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS