News55

Skärpning staten!

Artikelbild
mark.tran@brightsoftsolution.com
[email protected]
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 01 dec. 2017

E55 har i flera artiklar visat hur SBAB i flera år struntat i att redovisa korrekta styrelsearvoden för styrelseledamöter. Även om den ansvarige näringsministern Mikael Damberg duckar så får agerandet kritik från flera håll.

ANNONS
ANNONS

Men de felaktiga styrelsearvodena är långt ifrån unika när det gäller hur svenska staten styr sina företag. De faller snarast in i ett mönster som börjar bli allt för välbekant för skattebetalare, kunder, anställda och i vissa fall, där bolaget är börsnoterat, andra aktieägare.

SBABs affärsidé är att ”med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige.” I praktiken innebär det att utmana storbankerna inom bolån. Facit av det är att storbankerna nu gör rekordstora vinster på de höga marginalerna på bolånen, där kunderna får noll eller till och med minusränta på sina pengar samtidigt som vanligt folk är högre belånat än någonsin.

Ett annat högaktuellt fall är Postnord. Medan SBAB ska se till att Sveriges befolkning får bra villkor på bolån ska Postnord se till att svenskarna, och numera även danskarna, har en stabil och fungerande postgång. Det har havererat fullständigt.

Bolaget gör gigantiska förluster, och den danska delen hade riskerat konkurs om inte svenska och danska skattebetalare nyligen beslutat att skjuta till miljardbelopp. Medan SBAB trots allt får höga kundbetyg så är misstron mot Postnords förmåga att leverera brev och paket kompakt. Både andra åkerier och fackförbund har riktat kraftig kritik mot företaget. Även anställda har visat stort missnöje.  Den senaste uppgörelsen med Danmark har dessutom lett till en förtroendekris mellan länderna som det kommer att ta lång tid att läka.

SJ, som borde se till att tågtrafiken fungerar pålitligt till ett bra pris, verkar ofta mer intresserat av att leva upp till ett lönsamhetsmål. Den roll som bolaget borde ha i den efterfrågande omställningen från bil- och flyg till spårbunden trafik uppfylls inte alls. Det hänger i sin tur samman med att svenska staten, som äger järnvägsspåren, i flera år prioriterat annat.

Vattenfall, som en gång i tiden såg till att svenska privatpersoner och företag hade billig el, till stor del från den miljövänliga vattenkraften, gjorde Sveriges genom tiderna sämsta affär genom köpet av holländska Nuon. Skattebetalarna har ännu inte sett slutet på den mångmiljardnotan. Och tillsammans med Eon och Fortum har Vattenfall sett till att hålla elpriserna uppe i Sverige.

Det gamla Televerket gav sig under namnet Telia Sonera ut på halsbrytande företagsköp i Euroasien, som slutade med muthärvor och fiaskoartade affärer. Bolaget har däremot inte gått i bräschen för att ge kunderna bra och billig telefoni.

Svenska statens tidigare ägande i storbanken Nordea präglades av stor valhänthet. Nu har svenska regeringen hamnat så pass på kollisionskurs med banken att den väljer att flytta huvudkontoret från Stockholm till Helsingfors, ett beslut som upprör många av de svenska bankkunderna.

ANNONS

Svenska staten har mycket att slipa på i hur den sköter sina företag.

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS