Elbilen snart billigast i inköp - E55
Annons
Annons

Elbilen snart billigast i inköp

Många ryggar tillbaka på grund av höga inköpspriser – men om fyra år är elbilarna billigare att köpa än fossildrivna modeller.

Det förutspår elkraftbranschens intresseorganisation, som menar att marknaden är näst intill helt elektrifierad 2026.

Annons
Annons

I dag beräknas en elbil kosta cirka 100 000 kronor mer att införskaffa än motsvarande förbränningsmotorbil. Och även om elbilen sedan kostar mindre att köra, är det ändå prislappen i bilhallen som ofta styr konsumenters köpbeslut.

Men 2023 väntas elbilarna vara billigare än fossilbilarna, konstaterar Power circle i en ny prognos – och efterfrågan kommer därav explodera.

Det är svårt att säga något exakt datum, men enligt flera ansedda prognosinstitut kommer det att ske snart, säger Daniel Kulin, sakkunnig på elkraftsbranschens intresseorganisation.

”Stark uppgradering”

I nuläget är två procent av nybilsförsäljningen i Sverige elbilar, men de flesta biltillverkare kommunicerar en betydligt högre andel de närmsta åren.

Under 2019 väntas en dubblering av marknadsandelen och år 2026 tror Power circle att elbilar och laddhybrider helt dominerar marknaden.

Det är en stark uppgradering jämfört med den förra prognosen som släpptes för tre år sedan, och det är mycket positivt om man tänker på klimatmålet.

Elbilsbatteriet är den huvudsakliga kostnadsdrivaren. Ett typiskt elbilsbatteri kostar 100 000 kronor att köpa in beroende på storlek – men väntas bli betydligt billigare då batteritillverkarna blir allt fler.

Fler batteritillverkare

Annons

Exporten av batterimetaller ligger på rekordnivåer och antalet prospekteringstillstånd ökar i en rasande takt, hävdar Kulin som understryker att Sverige här har chans att positionera sig.

Inte minst tack vare batteritillverkaren Northvolt, som bygger fabriker för utveckling av litiumjonbatterier i Västerås och Skellefteå.

Även om alla bilar i Sverige är elbilar i framtiden, så kommer Northvolts produktion att räcka för att också exportera, säger han.

Saker som kan försena utvecklingen är i huvudsak politisk styrning, hävdar Power circle.

Prognosen hänger på att koldioxidskatten och att elbilsköparens bonus på 60 000 kronor behålls på samma nivåer. Men även att staten bidrar med kapital och risktagande när det kommer till att bygga ut snabbladdare och förbereda elsystemet på omställningen.

Forskare: Omöjligt att veta

Enligt Mikael Wickelgren, som forskar om bilindustrin på högskolan i Skövde, råder det ingen tvekan om att elektrifierade fordon kommer att öka – men menar att det är omöjligt att säga någonting mer om framtiden då såväl ekonomiska som politiska intressen spelar in.

Jag tycker nästan att det är intressantare att göra reflektionen kring vem som vill vad. Och där är det ganska uppenbart att fordonsindustrin är intresserad av att det här går långsamt, säger Wickelgren.

Annons

De inser att utvecklingen är oundviklig, men vill att det ska ta sin tid. Först när den första stora kinesiska staden förbjuder utsläpp vid ett visst datum kommer proppen att gå.

Att Norge är det stora föregångsexemplet skriver dock både Kulin och Wickelgren under på. Grannlandet använder sig av kraftiga stimulanser och styrmedel.

Bland annat åläggs den som köper en fossildriven bil att betala en registreringsavgift på ett par hundra tusen. Det samtidigt som den som köper en avgasfri bil får stora skattelättnader, rätt att köra i bussfiler och parkera gratis.

Sverige är väldigt blekt i jämförelse, säger Wickelgren.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Elbilen snart billigast i inköp Elbilen snart billigast i inköp