Elbolagen: Vi försöker vara tydliga - E55
Annons
Annons

Elbolagen: Vi försöker vara tydliga

För elbolagen är det en självklarhet hur energisystemet fungerar. Klurigare är det för den enskilda konsumenten, anser Konsumentverket.

Vi skulle kunna göra tydliggöranden, men vi har ju också förklaringar på vår hemsida, säger Lars Nilsson på Mälarenergi, som kritiserats av myndigheten.

Annons
Annons

Mälarenergi är ett av de två företag som hamnat på Konsumentverkets bord i frågan om marknadsföring med ursprungsgarantier. Elbolaget hävdar att de har ”hundra procent vattenkraft i alla elavtal” – ett påstående som går att kritisera från flera håll, anser Emelie Neidre, jurist på Konsumentverket.

För det första får de som inte tecknar ett aktivt elavtal med Mälarenergi ett så kallat ”anvisat elavtal” som baseras på en mix av olika energikällor. För det andra får konsumenten intryck av att den endast får el från vattenkraft.

Håller inte med

Lars Nilsson, affärsområdeschef på Mälarenergi, håller inte med Konsumentverket – och påståendet om ”100 procent vattenkraft” står kvar.

Systemet är ju uppsatt på det sättet. Om du tecknar ett elavtal med vattenkraft så köper vi ursprungsgarantier för vattenkraft motsvarande den mängden, säger han.

Vad som kommer ut ur väggen är någonting helt annat. Bara i ett slutet system kan man garantera vad som kommer ut där – men det har ju inte gemene man, fortsätter Nilsson.

Hoppas på praxis

Frågan har inte prövats i domstol och någon vägledande praxis finns inte. Konsumentverket lade ned ärendet med Mälarenergi i väntan på beslut i ett annat liknande fall, mot bageriföretaget Polarbröd.

Annons

Polarbröd har fyra vindkraftverk – men att på förpackningarna hävda att ”bröden bakas med egen vindkraft” är att gå för långt, hävdar myndigheten.

Vi har lovat att ändra det vid nästa förpackningsbyte och i stället skriva ”vi har egen vindkraft”. Så vi sitter ganska lugnt i båten just nu, säger Anna Borgeryd, chefsstrateg på Polarbröd.

Därmed är Konsumentverket tillbaka på ruta ett. På myndigheten överväger man att gå vidare med Mälarenergi eller vänta på att ett nytt ärende inleds.

”Handlar om att förstå”

Bland de större elbolagen som också låter konsumenten välja finns Vattenfall. Bara den som går in under fliken ”ursprungsgarantier” får veta att valet av energislag inte påverkar vad du får i eluttaget.

Vi försöker vara tydliga med att det du väljer inte är precis det du får i väggkontakten. Det är en intressant debatt, men handlar om att förstå hur energisystemet fungerar, säger Helle Herk-Hansen, miljöchef på Vattenfall.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Elbolagen: Vi försöker vara tydliga Elbolagen: Vi försöker vara tydliga