Annons
Annons

Så undviker du att luras av bankbedragare

Var alltid misstänksam om din bank ringer. Och mejlar den om bankbedrägerier – räkna med att mejlet i sig är ett bedrägeri.

Här är tipsen för hur du undviker att bli lurad.

Annons
Annons

Nyligen gick de stora bankerna Swedbank, Nordea och SEB tillsammans med polisen ut i en gemensam varningskampanj.

Antalet bedrägerifall har under senare år eskalerat så pass kraftigt att man från såväl bank- som polisväsende ser att man behöver agera.

För ett par år sedan fanns inte det här, utan det började i mitten av förra året och har ökat sedan dess. Det är flera hundra som har drabbats och det handlar om flera miljoner kronor. De tömmer allt du har på dina konton, säger Jan Olsson, expert på polisens bedrägericenter.

Vid bedrägerierna uppger sig bedragarna att ringa från en bank och uppmanar kunderna att använda sitt mobila bank-id.

De har blivit väldigt duktiga på att manipulera folk. De låter auktoritära, har ett vårdat språk och använder rätt termer, säger Jan Olsson.

Hur ska man då som bankkund agera och framförallt, vad kan man förvänta sig från bankerna när det gäller kommunikation med sina kunder?

Motring alltid

TT har varit i kontakt med Swedbank och Nordea. Båda bankerna uppger att de i vissa fall ringer upp kunder, dock utan att begära att kunden använder mobilt bank-id.

Annons

”Det händer att vi informerar en kund om att vi exempelvis spärrat ett kort där vi sett att misstänkt otillbörliga transaktioner skett. Men i sådana samtal informerar vi endast och berättar att vi skickat ut ett nytt kort – vi ber inte om koder till bankdosan eller ber kunden starta sitt mobila bank-id”, skriver exempelvis Swedbank i en kommentar.

Såväl Swedbank som Nordea uppmanar sina kunder att alltid motringa.

”Vi uppmanar våra kunder att vara mycket försiktiga om de blir uppringda och att om man blir misstänksam, lägga på och kontrollringa”, säger Nordea i en kommentar.

När det gäller eventuell ersättning för bedrägerier vill bankerna inte uttala sig utan skriver att man gör en samlad bedömning i varje enskilt fall.

Gått till ARN

Klart är dock att det i nuläget finns ett ärende hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Där ska bankernas ansvar avgöras och beslutet väntas bli vägledande för om kunder ska få någon ersättning.

Klart är också att det här är ett brott där det är mycket svårt att komma åt bedragarna.

Det är folk som kopierar de här metoderna. Det är som att rycka upp ogräs, det växer upp nytt sedan, säger Jan Olsson.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Så undviker du att luras av bankbedragare Så undviker du att luras av bankbedragare