Annons
Annons

Växande bilpoolsmarknad med utmaningar

Bilpoolsmarknaden växer och i takt med det utmaningarna för ledande aktörer.

För konsumenterna är valet heller inte givet – bilpool eller traditionell hyrbil?

Hur långt och hur länge bilen ska köras är frågor att ställa innan man gör sitt val.

Annons
Annons

Sommar och hyrbil är för många en given kombination. Särskilt om man vill slippa äga en bil själv med allt från service till parkeringsavgift.

De ledande hyrbilsfirmorna har på senare år fått konkurrens av olika varianter på bilpoolsföretag med skilda inriktningar.

Ur konsumentperspektiv är bilpool väldigt fiffigt om man ska göra kortare ärenden som att handla i två-tre timmar eller åka och bada, då blir det fantastiskt ekonomiskt fördelaktigt. Om du däremot ska hyra för ett eller två dygn i sträck så är det jämförbart kostnadsmässigt med en vanlig hyrbil, säger Per Schillander, tidigare nationellt sakkunnig när det gäller bilpooler vid Trafikverket.

Finns på ett 50-tal orter

Företeelsen med bilpooler sträcker sig så långt tillbaka som till 70-talet men då i form av olika kooperativ. Under 2000-talet har det tagit fart på allvar med olika kommersiella aktörer. Sunfleet med 1 600 bilar på 50 orter i Sverige är den klart största.

Ekonomiskt går det också bra. 2016 omsatte man 131 miljoner kronor och 2017 ökade tillväxten med 25 procent, säger Peter Alguren, avgående vd.

Annons

Det är mycket urbana trender som gör att folk söker sig till sådana här produkter. Det är enkelt, ganska bekymmersfritt och när kollektivtrafiken även växer funderar många på hur mycket bil man egentligen kör. Då kan man ta de sista resorna med bilpool, säger han.

Bland övriga aktörer märks bland annat Drivenow, som ägs av tyska BMW, men medan Sunfleet spridit sig över hela landet är Drivenow koncentrerat till Stockholm och ett tiotal europeiska storstäder. Vd:n Fredrik Ellsäter ser egentligen inte Sunfleet som konkurrent utan komplement då de har olika affärsstrategi.

Vår affärsmodell är att du ska ta bilen för spontant korttidsnyttjande, snitthyran ligger på cirka 30 minuter, säger han.

Röda siffror

Rent ekonomiskt har man de senaste åren gått med cirka 36 miljoner i förlust och svarta siffror väntas inte förrän 2019.

Även om man affärsmässigt har olika strategier är utmaningarna detsamma – bristen på parkeringsplatser.

Ska den här tillväxten fortsätta måste vi få fler p-platser. Tillgängligheten är en ganska viktig parameter om man ska ge upp sin bil och samsas med andra, säger Peter Alguren.

Miljöaspekten, det vill säga att dela en bil, lockar många. Samtidigt är nästan tre av fyra (72 procent) av Sunfleets bilar dieseldrivna, vilket Peter Alguren medger är ytterligare en utmaning att förändra.

Annons

Helst skulle vi vilja ha betydligt fler laddplatser men om det är svårt att hitta vanliga p-platser är det ännu svårare att hitta sådana med laddplatser. Vi anser att det är de som äger p-platser som ska stå för detta men det finns inte jättestort driv att bygga.

Och även om marknaden växer är det inte liktydligt med att fler aktörer kliver in, snarare tvärtom. Bildelningsfirman Car2go som ägdes av Daimler lades ned för två år sedan i Stockholm och Per Schillander ser svårigheter för uppstickare:

Det finns inte jättemycket guld att tälja i den här branschen. Man måste gissningsvis ha en ganska stor volym och det är tufft för en nykomling att tjäna pengar med en liten fordonsflotta.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Växande bilpoolsmarknad med utmaningar Växande bilpoolsmarknad med utmaningar