Efter äldres fakturakritik: Därför ger KO Telia rätt - E55
Annons
Annons

Efter äldres fakturakritik: Därför ger KO Telia rätt

Flera äldre kunder har kritiserat Telia för att gå över till månadsfakturor vilket ökat fakturakostnaderna till nästan 600 kronor per år. Konsumentombudsmannen försvarar dock Telias förändring. Det skriver Expressen i dagens tidning.

Annons
Annons

När Telia gick över till månadsfakturor från tidigare kvartalsfakturor ökade årets fakturakostnader till nästan 600 kronor per år. (49 kronor per faktura), något som Expressen var först med att rapportera. För att slippa avgifterna måste man ha e-faktura vilket också Telias presstjänst bekräftar och tillägger att de tipsar kunderna att välja e-faktura, vilket de flesta väljer. Detta är alltså något som inte alla kunder vill och/eller kan hantera.

PRO är kritisk till de kraftigt ökade fakturaavgifterna som blir över ett års tid, som News55 tidigare rapporterat. Konsumentverket ska ha fått in 236 anmälningar mot Telia generellt, däribland fakturakritik. KO försvarar dock Telia och anser inte att fakturan kan bestridas för att den är för hög då avgiften ska motsvara administrativa kostnaden för företaget, framgår av Expressens artikel.

Läs även: Så skapar förändring hos Telia ilska hos äldre

Tipsa om en nyhet

Vill du tipsa oss om en nyhet? Granskningar är en viktig del av E55:s arbete. Vi söker hela tiden efter nya uppslag och du kan hjälpa oss i vårt arbete. Du har alltid möjlighet att vara anonym.

Maila redaktionen på [email protected]

Annons
Annons
Läs nästa artikel Efter äldres fakturakritik: Därför ger KO Telia rätt Efter äldres fakturakritik: Därför ger KO Telia rätt