News55

Ny bedrägerivåg – Åke överlistade bedragarna

Artikelbild
Frida Mrad
Frida Mrad
Uppdaterad: 28 jan. 2018Publicerad: 28 jan. 2018

Åke Sintring, 77, blev uppringd av en man som påstod sig ringa från Swedbank. Men när han blev ombedd att ta fram sin bankdosa anade han oråd. Nu vill Åke Sintring varna andra.

ANNONS
ANNONS

Åke Sintring, en pensionerad högstadielärare från Laholm, svarade i telefon mitt på dagen i måndags. Då fick han en chock. Någon höll på att göra ett köp för 22 ooo kronor i Åkes namn. Det var i alla fall vad mannen i telefonen påstod.

– När jag svarade i telefonen var det en man som sa att han ringde från Swedbanks säkerhetstjänst. Han frågade om jag höll på att göra ett vitvaruköp för 22 000 kronor. När jag svarade nej hävdade han att det i så fall just pågick ett bedrägeri och att han skulle stoppa det, berättar Åke Sintring för E55.

Åke blev rädd och lyssnade noggrant på mannen i telefon.

– Han sa mitt personnummer men sa de fyra sista fel siffrorna, så jag rättade honom. Sen bad han mig att ta fram min bankdosa så att han kunde stoppa det pågående köpet, säger Åke Sintring.

När mannen som påstod sig ringa från Swedbank pratade om bankdosan fattade Åke Sintring misstankar.

– Banken brukar aldrig be om såna uppgifter över telefon. Så när han frågade mig om det anade jag att det var något underligt. Jag bad att få ringa upp och la på luren.

LÄS MER: Ny varning för bedrägerier mot bankkunder – så skyddar du dig

Åke Sintring fattade rätt beslut och lyckades undkomma bedrägeriet. Det var dock inte första bedrägeriförsöket han råkat ut för. Bara en månad tidigare skickades e-post till runt 100 av hans kontakter.

ANNONS

– I mejlet stod det att jag var i desperat behov och satt fast på en flygplats i Kiev. De hade hittat på en hel bakgrund till att jag hamnat i den sitsen och att jag behövde runt 20 000 kronor för att ta mig hem, berättar Åke Sintring.

Han har nu blivit utsatt för bedrägeriförsök två gånger på kort tid och klarat sig undan. Men det hade lätt kunnat sluta annorlunda.

– Det är obehagligt. Många kan råka illa ut, många jag känner hade kunnat bli av med pengar. Flera var beredda att skicka pengar, vilket samtidigt är en fin tanke. De ville ställa upp på mig, men det hade kunnat sluta illa, säger han till E55.

Många banker såväl som polisen har gått ut med varningar om olika former av bedrägeriförsök som vänder sig mot privatpersoner.

– Det är vågor med bedrägerier, senast runt jul gick polisen ut med information om liknande bedrägerier, säger Anette Ringius, presskontakt på Swedbank, till E55.

Men det finns några sätt att skydda sig mot bedragarna.

– Swedbank ringer aldrig upp och ber om inloggning eller några koder. Så ge aldrig ut sådan information. Om det verkligen är banken som ringer med någon form av information så kan man enkelt be att få ringa upp och då ska man ringa bankens telefonnummer. Inte till det numret som du blivit uppringd från. Så lägg på luren och motring för att säkerställa att det är banken, säger Anette Ringius.

Så skyddar du dig mot bedrägerier:

ANNONS
  • Ge aldrig ut kontoinformation till någon.
  • Håll koll på dina id-handlingar.
  • Kontrollera vad som sker på dina konton emellanåt. Då har du möjlighet att upptäcka köp eller uttag som du inte har gjort.
  • Handla bara på e-butiker med säkra betallösningar.
  • Undvik att skicka person- eller kontouppgifter via e-post. Säkerheten på ett e-postmeddelande kan likställas med ett vykort.
  • Se till att inga obehöriga kommer åt din post.
  • Exponera inte dina personuppgifter i onödan. Lämna inte ut ditt personnummer på nätet och släng inte post med personlig information i soporna eller pappersinsamlingen.

LÄS ÄVEN: Glädjande överraskning för pensionärer
LÄS ÄVEN: Nytt Rut-förslag drabbar pensionärer
LÄS ÄVEN: Konflikt kring näthandeln från Kina
LÄS ÄVEN: Dolda arvoden till SBAB-höjdare

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS