Alibaba: Coronaviruset "en svart svan" - E55
Annons
Annons

Alibaba: Coronaviruset “en svart svan”

Uppdaterad: 2020-02-13 16:15

Det nya coronaviruset är “en svart svan” som slår hårt mot den kinesiska e-handelsjätten Alibaba. Leverans- och produktionssystem har delvis slagits ut, varnar koncernchefen Daniel Zhang.

Annons
Annons
EkonomiTT-Reuters

Handlare har stora problem och förseningarna är omfattande till följd av det nya coronavirusets effekter på logistik och transporter i Kina, enligt Daniel Zhang, som på en telefonkonferens med anledning av bolagets kvartalsrapport kallar det “en svart svan”.

Inte immuna

Uttrycket “en svart svan” används av ekonomer för att beskriva en oförutsägbar allvarlig händelse som skapar en plötslig djup kris, av typen Lehman Brothers-kraschen 2008.

Det nya coronaviruset har sedan det första fallet identifierades vid årsskiftet smittat omkring 60 000 människor i framförallt Kina, där antalet döda till följd av infektionen nu uppgår till 1 367 personer, enligt kinesiska myndigheter.

Vi är som alla andra företag i den meningen att vi inte är immuna mot utbud och efterfrågan, säger Alibabas finanschef Maggie Wu om utvecklingen.

Alibaba-aktien sjunker med över 2 procent på New York-börsen efter det blandade budskapet från e-handelsjätten.

Alibaba är det första stora kinesiska IT-bolaget som rapporterar sitt resultat efter utbrottet av det nya coronaviruset.

Den svarta svanen eller det nya coronaviruset – står i skarp kontrast till det fjärde kvartalet 2019, det tredje i bolagets brutna räkenskapsår. Fjolårets avslutning gick oväntat bra för Alibabaimperiet, grundat av den kinesiska miljardären Jack Ma.

Annons

Försäljningen under kvartalet lyfte till 161,5 miljarder yuan (drygt 220 miljarder kronor), en ökning med 38 procent jämfört med ett år tidigare. Det var något mer än väntat. Analytiker hade i snitt räknat med en kvartalsförsäljning på 159 miljarder yuan.

Molntjänster lyfter

Rörelseresultatet från kärnverksamheten steg 22 procent till 66,7 miljarder yuan. Nettovinsten under kvartalet steg samtidigt till 52,3 miljarder yuan, upp från 33 miljarder yuan.

Intäkterna från Alibabas molntjänster lyfte för första gången till över 10 miljarder yuan under ett kvartal. Och antalet kunder i Kina lyfte i årstakt till 711 miljoner i kvartalet, upp med 18 miljoner jämfört med kvartalet före.

Alibaba skriver i rapporten att man försöker lindra effekterna av coronaviruset genom att arbeta för att säkra tillgången på dagliga förnödenheter runt om i landet samt med hjälp av riktat stöd till handlare.

Mybank, en bank som ingår i Alibaba-imperiet via fintech-bolaget Ant Financial och driver betaltjänsten Alipay, har samtidigt utlovat lån på 20 miljarder yuan (cirka 28 miljarder kronor) för att hjälpa kinesiska bolag att hantera krisen.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Alibaba: Coronaviruset “en svart svan” Alibaba: Coronaviruset “en svart svan”