Hälsoexporten ökade trots pandemiproblem - E55
Annons
Annons

Hälsoexporten ökade trots pandemiproblem

Stopp för internationell handel under pandemin – nej, det gällde i alla fall inte läkemedel och medicinska produkter från Sverige. Exporten av hälsoprodukter ökade i fjol, visar en färsk rapport från Swecare.

Annons
Annons
EkonomiTT
Mediciner står för den största delen av exporten. Här ett piller som forskare i Södertälje undersöker i laboratoriet. Arkivbild.

Mediciner står för den största delen av exporten. Här ett piller som forskare i Södertälje undersöker i laboratoriet. Arkivbild.

Branschorganisation Swecare, som organiserar företag inom läkemedel, medicinteknik och medicintekniska produkter, har sammanställt en enkät bland sina medlemmar om hur exporten har gått under pandemiåret 2020. Många svenska exportföretag har fått se sina affärer i princip tvärnita, men för hälsoföretagen har det gått bättre, berättar Maria Helling, vd för Swecare.

Det är en fantastisk utveckling, det här är den näst största exportgruppen för Sverige. Men det är klart att pandemin har påverkat, säger hon.

Swecare har frågat sina medlemmar om vilka problem de har upplevt under fjolåret.

Kontaktproblem

Det är kontaktskapandet, och att hitta nya kunder. Det blir jättesvårt när människor inte träffas.

Det har också varit så att vården, som köper medicinerna, maskinerna och de andra medicintekniska prylarna, har varit fullt upptagna med coropapandemin, förklarar hon.

Det har inte funnits möjligheter att intressera sig för till exempel nya cancerläkemedel när vården är helt fylld av covid-patienter. Det handlar om fokus. Som i Indien nu, där handlar allt om syrgas.

Särskilt de mindre, nyare bolagen har haft det svårt, förklarar hon.

Annons

De som är inne i en känslig fas, då man precis håller på att bygga upp kontaktnätet, har haft det svårt.

Men det har gjort att Swecare tillsammans med bolagen har fått testa nya sätt att nå kunderna.

Digital exportresa

Vi har till exempel genomfört vår första exportfrämjande resa digitalt, till USA. Det var också intressant. Socialminister Lena Hallengren var med.

Hon förklarar att digitala möten får läggas upp lite annorlunda än vanliga kundmöten, med färre deltagare och en mer nära relation än vid de stora möten och symposier som annars är det vanliga.

Kanske kommer man inte behöva resa för att träffa kunder i samma omfattning framöver.

Hon konstaterar att bolagen ändå har klarat pandemin ganska bra, trots svårigheterna.

Företagen har en god anpassningsförmåga och kreativitet. Och Sverige har ett gott varumärke för hälsoprodukter, säger Maria Helling.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Hälsoexporten ökade trots pandemiproblem Hälsoexporten ökade trots pandemiproblem