Förbud mot spelreklam inte uteslutet - E55
Annons
Annons

Förbud mot spelreklam inte uteslutet

Uppdaterad: 2019-11-05 15:30

Investeringar i spelreklam i Sverige har minskat kraftigt sedan omregleringen av spelmarknaden trädde i kraft vid årsskiftet, enligt ny statistik. En framgång, enligt den ansvarige ministern Ardalan Shekarabi (S), som dock kräver fortsatt hårda tag mot reklamen, och som inte utesluter ett totalförbud i Sverige.

Annons
Annons
SpelreklamTT

Vår slutsats är att omregleringen har varit en framgång hittills. Det var många som inte trodde att vi skulle lyckas ta hit de bolag som var verksamma mot den svenska spelmarknaden, men kanaliseringen är mycket hög, säger Shekarabi på en presskonferens, där ny statistik om spelbolagens investeringar i spelreklam presenterades.

Under 2018 investerade spelbolagen 7,3 miljarder kronor i marknadsföring, och så här långt under 2019 är siffran 4,3 miljarder. Sedan den nya spellagen infördes den 1 januari har investeringarna i reklam minskat med 44 procent.

Det välkomnar vi, men ser fortsatt behovet av att jobba med att ändra lagstiftningen. Vi får förslag på vårt bord nästa år om att kraftigt begränsa den aggressiva spelreklamen, säger Shekarabi till TT och syftar på Spelmarknadsutredningen som ska presentera förslag i oktober 2020.

Totalförbud i Italien

TT: Andra länder har helt förbjudit spelreklam, kan det bli aktuellt även i Sverige?

Ja, vi har inte uteslutit några alternativ. Utredningen har fått ett brett mandat och de har alla möjligheter att föreslå det som krävs för att vi ska kunna skydda konsumenterna.

Han har själv varit på besök Italien, som är ett av de länder som helt har förbjudit spelreklam.

Annons

Men vi tittar också på Belgien och Storbritannien som har infört mer riktade regleringar mot de farligaste och mest aggressiva formerna av spelreklam. Så vi tittar brett på erfarenheter från andra länder, säger han.

Spelpaus

I samband med omregleringen vid årsskiftet lanserades även sajten Spelpaus, där personer kan stänga av sig från spelande hos samtliga spelföretag som har svensk spellicens. Där har nu 44 000 personer stängt av sig själva i Sverige. Utvecklingen har varit över förväntan, anser Shekarabi.

Det visar att det är många som har ett problemspelande, och nu finns den här möjligheten att stänga av sig. Det är väldigt bra.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Förbud mot spelreklam inte uteslutet Förbud mot spelreklam inte uteslutet