Nya regler för nätshopping ska minska skulder - E55
Annons
Annons

Nya regler för nätshopping ska minska skulder

E-handlare och betalföretag måste tona ned möjligheten till kreditbetalning. Den nya lagen har blivit hyllad – men också kritiserad.

Annons
Annons
EkonomiTT

Att betala med kredit på nätet blir allt vanligare. För att skydda svenskarna mot ökad skuldsättning ändras nu betaltjänstlagen från och med den 1 juli. Ändringen innebär att kreditbetalning inte får föreslås framför direktbetalning och det får inte heller vara det förvalda alternativet.

“Att ta ett lån ska alltid vara en medveten handling. Det här förslaget säkerställer att konsumenter tar en kredit för att de vill ha det, och inte bara för att alternativet är förvalt”, sade finansmarknadsminister Per Bolund enligt ett pressmeddelande när förslaget presenterades i februari.

“Många förstår inte kredit”

Sveriges Konsumenter har arbetat för att förslaget ska bli verklighet, och organisationen är nöjd när det nu träder i kraft.

Vi kommer i kontakt med många konsumenter som inte förstår att man har valt kredit och inte har planerat att handla på kredit. Men eftersom kredit är förvalt så har man gjort köpet utan att ändra det, och sedan hamnat där utan att man aktivt valt det, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare och expert på konsumenträtt hos Sveriges Konsumenter.

Ibland kan det finnas en poäng med att handla på faktura, men samtidigt finns det många som inte riktigt förstår vad det innebär och vilka konsekvenser det kan få, enligt Maria Wiezell.

Annons

Precis som när du går i en butik och handlar ska förstahandsvalet vara att du betalar direkt, säger hon.

Hårt kritiserad

Samtidigt har lagen mötts av hård kritik från både e-handlare och betalföretag, rapporterar Dagens industri. Synpunkter har framförts om att lagen gör det krångligare för konsumenterna och leder till ökade kostnader för företagen. Dessutom har regelverket kritiserats för att vara otydligt.

Vi har varit kritiska till de grundarbeten som har gjorts inför lagen. Det har funnits en bristande förståelse för branschen. Det blir ett merarbete för våra medlemmar och driver kostnader, och det blir mindre smidigt för konsumenten, säger Bengt Nilervall, näringspolitisk expert i betalfrågor på Svensk Handel, till Di.

Maria Wiezell menar dock fortsatt att fördelarna väger tyngre än nackdelarna.

TT: Kan du förstå kritiken?

Det blir kanske ett moment till, men det är ett väldigt litet besvär i förhållande till besväret för de konsumenter som ofrivilligt hamnar i en kredit, säger hon.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Nya regler för nätshopping ska minska skulder Nya regler för nätshopping ska minska skulder