Swedavia: Inte affärsmässigt att driva Bromma - E55
Annons
Annons

Swedavia: Inte affärsmässigt att driva Bromma

Uppdaterad: 2020-09-14 13:40

Det är inte längre affärsmässigt motiverat att driva Bromma flygplats, enligt en konsekvensanalys gjord av den statliga flygplatsoperatören Swedavia. Analysen välkomnas av regeringen.

Jag tycker det är bra att Swedavia, i det läget som vi är, vänder på varje sten, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).

Annons
Annons
EkonomiTT

Krisen för flygmarknaden i covid-19-pandemin saknar motstycke, enligt Swedavias vd Jonas Abrahamsson.

“Bromma kommer sannolikt att ha ett kapacitetsöverskott på grund av låga trafikvolymer under lång tid framöver. Kostnaden för det skulle i förlängningen komma att bäras av resenärer och redan sargade flygbolag, vilket vi inte bedömer är möjligt”, skriver han i analysen som nu är överlämnad till näringsdepartementet. En förtida avveckling är ett politiskt beslut, enligt Swedavia.

Det här bör absolut diskuteras även om ingen av oss vet hur djupgående de förändringar vi ser i dag på grund av pandemin är. Jag har själv fått en föredragning och jag tycker det finns många tankar som den väcker, säger Ibrahim Baylan.

Första steg mot avveckling

Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) tolkar Swedavias analys som ett första steg mot en avveckling.

“Då Swedavia gör denna konsekvensanalys på begäran av näringsdepartementet förutsätter jag att regeringen förstår att en påbörjad avveckling är irreversibel”, skriver hon i ett pressmeddelande.

Annons

Hon tillägger att detta gör frågan om en kapacitetsökning på Arlanda flygplats högaktuell. Hon kräver att regeringen nu ger Trafikverket i uppdrag att planera för en tredje parallellrullbana på flygplatsen och även stärka förbindelserna med tåg och väg till Arlanda.

“Arlanda finns i dag inte med som objekt i Trafikverkets uppdrag till nationell plan, men måste omedelbart tillföras då huvudstadsregionens konkurrenskraft står på spel”, skriver König Jerlmyr.

Socialdemokraternas gruppledare i närings- och trafikutskottet i riksdagen meddelar samtidigt att man vill att Swedavia kallas till riksdagen för att presentera sina planeringsförutsättningar och utmaningar.

“För Socialdemokraterna är det viktigt att vi har tillgängliga kommunikationer i hela landet som stärker svensk konkurrenskraft både under och efter den rådande pandemin. Nyttjandet av flygplatserna som drivs ska vara hög och vägas mot till exempel planer på utbyggnad av bostadsområden. Samtidigt som förutsättningar för ambulans- och räddningsflyg inte får äventyras”, skriver de i en kommentar.

En konsolidering möjlig

Åke Svensson, styrelseordförande i Swedavia, betonar att det rör sig om ett politiskt beslut att stänga Bromma i förtid, som “bör fattas med ett bredare samhällsperspektiv i beaktande”.

Annons

Men slutsatsen av konsekvensanalysen, beställd av den statliga ägaren, är tydlig.

“En konsolidering av flygtrafiken i Stockholmsregionen till Stockholm Arlanda Airport är möjligt”, skriver Svensson i ett pressmeddelande.

Han är inne på samma spår som König Jerlmyr. En förutsättning för att lägga ned Bromma flygplats i förtid är dock att Arlanda får långsiktiga förutsättningar för att utvecklas i takt med samhällets behov, enligt Svensson.

Enligt Swedavias analys skulle den kommersiella flygtrafiken på Bromma på kort sikt få plats på Arlanda utan några betydande infrastrukturinvesteringar. Och på längre sikt krävs oaktat om Bromma läggs ned eller ej ytterligare satsningar på Arlanda – som ytterligare en rullbana.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Swedavia: Inte affärsmässigt att driva Bromma Swedavia: Inte affärsmässigt att driva Bromma