Unilever stoppar reklam inom sociala medier - E55
Annons
Annons

Unilever stoppar reklam inom sociala medier

Den multinationella dagligvarutillverkaren Unilever avbryter annonsering på Facebook, Instagram och Twitter i USA resten av innevarande år och hänvisar till den polarisering som sociala medier orsakar.

Annons
Annons
EkonomiTT-Reuters

I ett uttalande skriver den brittisk/nederländska bolagsjätten Unilever PLC, med huvudkontor i London, att orsaken är “splittring och hatfyllda uttalanden i en polariserande valrörelse i USA”. Bolaget följer därmed ett ökande antal företag som bojkottar bland annat Facebook i kampanjen “Stoppa hat för vinst”.

Rörelsen fick fart som en följd av George Floyds död i polisers händer i Minneapolis i USA, och efterföljande debatt om ojämlikhet och rasism.

“Vi ger inte människor och samhället ökat värde genom att fortsätta att annonsera på dessa plattformar vid denna tidpunkt”, skriver boaget i ett uttalande. Unilever säger att det ska fortlöpande granska utvecklingen.

Aktierna för Facebook och Twitter föll med 7 procent efter beskedet.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Unilever stoppar reklam inom sociala medier Unilever stoppar reklam inom sociala medier