News55

Banken diskriminerar – ingen myndighet har ansvaret

Artikelbild
Frida Mrad
Frida Mrad
Uppdaterad: 20 feb. 2018Publicerad: 20 feb. 2018

När en 56-årig kvinna i Stockholm ville göra bankärenden via texttelefoni nekades hon av Skandiabanken. Diskriminering, menar Hörselskadades Riksförbund. Myndigheten som har ansvaret vet inte vad som gäller.

ANNONS
ANNONS

När den 56-åriga kvinnan, vi kan kalla henne Maria, fick ett brev hem med frågor från Skandiabanken kontaktade hon banken. Hon hade inte använt kontot på 10 år och hade 119 kronor på kontot. När banken förklarat att det var frågor som alla fick som handlade om att bekämpa penningtvätt ville Maria besvara frågorna på en gång. Men det fick hon inte.

– Kvinnan på banken sa att hon hade kunnat ta frågorna via telefon om jag varit hörande. Det var på grund av att jag ringde via texttelefon som hon vägrade att göra det, säger Maria till E55.

Samma besked ger Skandiabankens vd, Johanna Cederwall. Trots att texttelefoni är tänkt att fungera precis som en vanlig telefon.

– Kunden kan inte ringa identifierad till oss via texttelefoni vilket innebär att vi kan endast svara på allmänna frågor via telefon. PIN-koden ska av säkerhetsskäl hållas hemlig och man får således ej heller lämna ut den till någon annan, säger Johanna Cederwall till E55.

När Maria talar i texttelefon skriver hon det hon vill säga och en förmedlare, som fungerar som en tolk, läser upp det Maria skriver. Det är just detta banken menar är en säkerhetsfråga. Enligt Skandia är förmedlaren en tredje person som i samtalet får tillång till uppgifter som ska hållas hemliga.

Men alla som arbetar för Texttelefoni.se har tystnadsplikt och alla samtal förmedlas under total sekretess, precis som när tolk används inom sjukvård och rättsväsendet. Något som Maria också påtalade för Skandiabanken. Men det spelade ingen roll.

LÄS MER: Banken: “Du kan ju dö”

– Som döv är man van vid att bli diskriminerad, det händer hela tiden. Jag har dock inte blivit behandlad på detta sätt av någon annan bank, berättar Maria för E55.

ANNONS

På Hörselskadades Riksförbund och på Sveriges Dövas Riksförbund så reagerar man starkt på hur banken bemött Maria.

– I grunden handlar detta om diskriminering genom bristande tillgänglighet, vilket är förbjudet i lag. Givetvis ska hörselskadade och döva kunna kontakta sin bank via texttelefoni, precis som hörande kan ringa via taltelefon, säger Mattias Lundekvam, förbundsordförande för Hörselskadades Riksförbund, HRF.

– Det är mycket märkligt att banken nekat sin kund delar av sitt serviceutbud. Det är inte acceptabelt att döva eller andra med funktionsvariationer som använder texttelefoni ska få mindre service jämfört med andra kunder, säger Jenny Ek, kommunikationsansvarig på Sveriges Dövas Riksförbund, SDR.

Den myndighet som är ansvarig för texttelefoni är Post- och Telestyrelsen, PTS. PTS har i uppdrag av regeringen att se till att viktiga tjänster inom områden som telefoni, Internet och post finns tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Det är till dem som Maria också har lämnat in sitt klagomål.

– Jag har gjort en anmälan till texttelefoni samt till PTS som handlägger sådant här. Jag väntar på deras svar, säger Maria

För Maria är det självklart att det är PTS som har ansvaret för ärenden som hennes. Men när E55 kontaktar myndigheten stöter man på en återvändsgränd. På PTS vet man varken vilken myndighet som har ansvaret eller vilka lagar som gäller. Men man säger att man känner till problemet.

– Det är inte uppenbart vem som har ansvaret, vi har inte undersökt vilken myndighet som ansvarar för frågan. Det behöver undersökas vilka lagar som berörs och om de på något sätt säger emot varandra, säger Johan Lidman, handläggare på texttelefoni.se som har PTS som kravställare.

Trots medvetenheten om problemet har man ännu inte undersökt frågan.

ANNONS

– Vi har en vilja att allt ska fungera bra, det är viktiga tjänster. Men det är inte tydligt vem som har ansvaret i frågan om texttelefoni och bankärenden, fortsätter Johan Lidman.

LÄS MER: Gjorde kontantinsättning – Fick hotbrev av banken

Svaret från myndigheten förvånar Hörselskadades Riksförbund.

– Det är anmärkningsvärt om PTS inte har kunnat ge svar om detta. PTS är den myndighet som har ansvar för att se till att samhället har säker och väl fungerande telekommunikation – inklusive kommunikation via texttelefoni, säger Mattias Lundekvam.

Även på Sveriges Dövas Riksförbund är man kritisk till myndigheten.

–  Vi kommer som förbund att följa upp detta i våra kontakter med PTS och texttelefoni, särskilt kring vilka krav och önskemål vi har på tjänsterna, säger Jenny Ek.

PTS lovar att undersöka ansvarsfrågan, men hur lång tid det kan ta kan inte myndigheten svara på.  Tills det är klarlagt så vet ingen om hörselnedsatta har rätt att använda texttelefon när de vill utföra bankärenden. Och för Maria innebär varje upplevelse av att vara diskriminerad starka känslor.

–  Man känner vanmakt, ilska och förtvivlan att människor i vårt samhälle idag inte har större förståelse, berättar Maria för E55.

ANNONS

 

LÄS ÄVEN:



 

ANNONS

 

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS