News55

Gör ett försök Postnord – det kan knappast bli sämre

Artikelbild
Agnetha Jönsson
Agnetha Jönsson
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 17 apr. 2018

Förre SAS-chefen Mats Jansson tackade nyligen, efter noga övervägande, nej till att bli styrelseordförande i Postnord. “Jag kom fram till att det är ett självmordsuppdrag”, sade han till Dagens industri. Med tanke på att uttalandet kommer från en vd som är känd för att få problemföretag på rätt köl är det synnerligen illa.

ANNONS
ANNONS

Det blir en tuff uppgift hitta en ny ordförandekandidat till det dansk-svenska krisbolaget. Under förra året var förlusten 337 miljoner kronor, visserligen en uppryckning jämfört med minus 1,6 miljarder 2016, men fortfarande ett riktigt dåligt resultat.

Rubriken på bokslutskommunikén är: Postnord möter den starka e-handelstillväxten med ökad kapacitet och flexibilitet. Må så vara. Men ur kundperspektiv känns strategin så här långt inte särskilt framgångsrik.

LÄS MER: “Postnord – ett självmorduppdrag”

Nyligen orsakade problemen med hanteringen av de så kallade Kinapaketen folkstorm bland missnöjda kunder. Men det är långt ifrån de enda svårigheterna Postnord har när det gäller paketleveranser.  

För ett tag sedan råkade vi ut för en elbrand på redaktionen. Mobilladdare kortslöts, den fasta telefonen dog och min bildskärm visade myrornas krig. Mycket av den elektroniska utrustningen måste ersättas och det snabbt. Beställning gjordes hos en välkänd e-handlare och redan nästa arbetsdag skulle Postnord leverera våra grejer.

I stället kom ett SMS “Vi har besökt dig 2018-01-29 kl. 11.23 för att leverera ditt paket, men kunde inte leverera. Ditt paket kan hämtas nästa vardag efter kl.16 på Postnord Stockholm Kocksgatan. “Vad då inte kunde leverera? Vi var på plats, portkod fanns i beställningen, mobilnummer likaså. Ringde kundtjänst och fick svaret att portkod och mobilnummer inte syns i budbilarnas handenheter. De kör alltså bara förbi porten konstaterar att den är stängd och kör vidare. Killen i kundtjänst lovade fixa ny utkörning.

LÄS MER: Postnord: Flera hundra tusen paket skickas tillbaka

Fick nytt SMS. “Tack för din beställning, leverans sker torsdag 1 februari kl. 07.00-17.00. Mvh Postnord”. Självklart är jag på jobbet alla dagar mellan 7 och 17, och lunch har vi inte heller. Först efter fyra dagars väntan lyckades Postnord till slut leverera vårt paket. Tackar ödmjukast.  

ANNONS

Mina privata erfarenheter är inte heller någon succé. Paketet på 20 kilo som skulle lämnas vid lägenhetsdörren hade lämpats av innanför porten på bottenvåningen. Paketet från Zalando som skulle hämtas ut hos ombud stoppades därför att det var en bokstav fel i mitt namn. Killen motiverade med att han skulle bli av med jobbet om jag fick ut paketet.

Det stod i och för sig en skylt på disken med budskapet att namnet på legitimationen och adressaten måste överensstämma då Postnord lagrar nummer på legitimationen för att i efterhand kunna kontrollera att inga fel begåtts. Hade varit trevligare om anledningen varit omsorg om mig som kund. Hur stor är sannolikheten att det bor både en Agnetha och en Agneta på min adress? Sunt förnuft någon.

Länge hade Posten monopol på att hantera brev och paket i Sverige. Så är det inte längre.  Det är inget påhitt att god service är en viktig faktor för att lyckas med sitt företagande. Det vet varenda småföretagare. Gör ett försök! Det kan knappas bli sämre.   

 

LÄS ÄVEN:


ANNONS

 

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS