News55

Banken som sticker ut när det gäller kortsäkerhet vid näthandel

Så kan du stå emot bedragare
Sveriges banker gör gemensam sak med informationskampanjen "Svårlurad!" i syfte att förebygga bedrägerier.
e55
e55
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 21 maj 2018

En liten spärr kan betyda så mycket – men  av de svenska bankerna är det bara Nordea som försöker skydda sina kunder med en automatisk bankid-spärr vid näthandel. Swedbank tycker att användarvänligheten är viktigare än säkerheten.

ANNONS
ANNONS

Ökningen av kortbedrägerier är galopperande – i år har de ökat med 50 procent bara under årets fyra första månader, berättar Jan Olsson chef för polisens bedrägericenter.

– Det är all time-high. Jag är hos Europol just nu, för att prata om detta. Det ser likadant ut i alla länder. Sverige är inte ens värst, men det är väldigt oroande, säger Jan Olsson till E55.

Kortuppgifterna stjäls vid stora dataintrång, och säljs sen vidare på internets mörka sida “darknet” till folk som använder uppgifterna för att handla på nätet. Det finns egentligen inget man kan göra själv för att förhindra att ens uppgifter används felaktigt – annat än att att inte handla på alltför små, obskyra sajter med låg säkerhet. Fast det är inte säkert att det hjälper. Kortuppgiftstjuvarna är listiga, menar Jan Olsson.

LÄS MER: Så skyddar du dig mot nätbedragarna

LÄS MER: Här är de vanligaste bedrägerierna just nu

– Dataintrången sker överallt. På e-bay, till exempel. Det är svårt att skydda sig.

Kortet måste öppnas med Bank-id

Men det finns en bank där du som kund är säkrare än hos andra banker.

ANNONS

– Nordea har som enda storbank i Sverige en funktion som innebär att kortet automatiskt är spärrat för handel på internet, men som man låser upp varje gång med sitt bank-id. Sedan stängs kortet igen automatiskt efter en timme, om man inte själv spärrar det innan.

De andra storbankerna har inte den spärren, förklarar han. SEB är dock på väg att införa något liknande.

Men Swedbank, som är störst på kort för privatpersoner, har inte några sådana planer.

Swedbank sätter användarvänligheten framför säkerheten

“Det stämmer att vi på Swedbank inte har en lösning där kunder automatiskt är blockerade från att använda sina kort för internetköp, det är en avvägning för att öka användarvänligheten (något kunder och butiker skattar mycket högt). Vi har inte planer på att införa en sådan lösning” skriver Marcus Brandel, chef för kortbedrägerprevention på Swedbank.

Han framhåller att Swedbank själva noterat att de många kortbedrägerierna minskat något under de senaste två månaderna, till följd av “insatser”. Vad det handlar om för åtgärder eller insatser går han dock inte in på.

Enligt Swedbank kan man som kund själv avvaktivera sitt kort för näthandel, och aktivera det igen när man ska till att handla. Fast där tycker Jan Olsson att banken försöker komma billigt undan.

ANNONS

– Det ska vara en automatisk spärr, som stänger kortet utan att man behöver göra det själv. Annars glömmer man det, eller så är man för lat eller är för okunnig om hur man ska göra. Det måste ske automatiskt utan att kunden gör något, säger Jan Olsson.

LÄS MER: 100 00 missar pensionstillägget
LÄS MER: Aha-upplevelse för politiker att leva som pensionärer
LÄS MER: “Starka ekonomiska skäl att var kvar i Akademien

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS