News55

Så slipper du efterhängsna telefonförsäljare

Artikelbild
e55
e55
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 19 jan. 2018

Nix. Inte ett säljsamtal till. Visst går det att försöka blockera envisa telefonförsäljare, men helt idiotsäker är det inte. Hittills är 3 miljoner telefonnummer registrerade.

ANNONS
ANNONS

Problemet med oseriösa telefonförsäljare som riktar in sig på äldre människor är nu så pass stort att Konsumentverket valt att skicka brev till 79 000 äldre personer med skogs- eller jordbruksfastigheter för att varna dem. Säljarna hävdar felaktigt att de är företagare, och därmed inte omfattas av de konsumentskyddsregler som gäller.

Konsumentverket har också länge velat ha en lagändring som gör att avtal som ingåtts på telefon inte blir bindande förrän kunden bekräftat skriftligt. Men ännu har det inte blivit några ändrade regler. Däremot finns det sätt att freda sig mot många av säljsamtalen.

Sedan flera år kan den som tröttnat på envisa säljsamtal anmäla sig till Nix-registret. Genom en anmälan blockeras telefonnumret för säljare.

När företag ringer för att sälja köps eller hämtas telefonnummer från olika håll, och listorna samkörs med spärrlistan från Nix. I och med det rensas alla “nixade” bort från telefonförsäljarnas ringlistor.

– Alla seriösa företag avstår från att ringa dem som är med i Nix-registret, säger Mats Rönne, ordförande i Nix som sköter registret.

De seriösa företagen, som är medlemmar i olika branschorganisationer, har förbundit sig att ta hänsyn till kundernas önskan om att inte bli uppringda.

Kruxet är de oseriösa företagen som struntar i spärrlistan.

– Det finns alltid personer eller företag som bryter mot regler. Det man skulle önska att det gick snabbare att beivra dem som gör det.

ANNONS

Den som sagt ifrån, och ändå blir uppringd, kan anmäla detta till Direktmarknadsföringsnämnden, DM. De har möjlighet att ingripa mot företag som bryter mot reglerna.

Fast det finns också undantag från regeln att inte kontakta “nixade”. I vissa fall får seriösa företag ringa upp, trots spärren.

– Om ett företag redan har ett kundförhållande med kunden så får man ta kontakt. Exempelvis om ett försäkringsbolag där man är kund vill erbjuda ytterligare försäkringar. Där har både Konsumentverket och vi sett ett värde för kunden i att företag får kontakta kunder för att utveckla affären, och berätta om nyheter.

Kunder kan också ha gett sitt medgivande för företag att ta kontakt, till exempel genom olika kundklubbar.

– Dessutom, om man varit kund tidigare så får företaget ta kontakt under ett år efter att kundförhållandet avslutats.

Med andra ord får kunder som till exempel bytt telefonbolag acceptera att det gamla bolaget ringer upp och försöker övertala dem att komma tillbaka inom ettårs-gränsen.

Nix-reglerna gäller bara för konsumenter. Den som har ett eget företag kan inte spärra sin företagstelefon.

– Skyddsregler för konsumenter gäller inte för företagare eftersom de anses mer likställda med företagen som ringer upp. Men även om man har en företagstelefon ska säljare respektera rimliga arbetstider, och bara ringa om sådana produkter  som har med företaget att göra.

ANNONS

Hittills har skaran som vill hålla säljarna borta vuxit, nu är runt 3 miljoner telefonnummer blockerade.

– Men man kan inte säga hur många personer det rör sig om, en person kan ha flera telefoner.

Ingen vet heller hur många telefoner det finns totalt i Sverige, och därför kan man inte veta säkert hur stor del som är noterad i Nix-registret, förklarar han.

– Det har gjorts undersökning från Orvesto Konsument, där man frågat konsumenter om bland annat detta. Mellan 25 och 30 procent har svarat att de registrerat sig i Nix-registret, säger Mats Rönne.

 

LÄS ÄVEN: Snart kan du jämföra tandläkarnas priser
LÄS ÄVEN: Oseriösa telefonförsäljare har fått Konsumentverket att se rött
LÄS ÄVEN: Konflikt kring näthandeln från Kina
LÄS ÄVEN: Dolda arvoden till SBAB-höjdare

Läs mer från News55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS