Stockholmsbörsen klättrade uppåt under tisdagen.

TT Nyheter
Uppdaterad: 16 juli 2024Publicerad: 16 juli 2024
ANNONS
ANNONS
En rapporterande storbank är draglok i börsuppgången, men en annan agerar bromskloss.
OMXS-index gick upp 0,4 procent, trots nedgångar på ledande Europabörser.
Inför börsöppningen presenterade storbankerna SEB och Swedbank kvartalsrapporter som visade att bankernas räntenetto pressas nedåt, men att de ändå klarar att få fram något högre vinster än väntat.
Swedbanks aktie sjönk 1,3 procent, medan SEB:s lyfte 2,7 procent.
Telekomjätten Ericsson och investmentbolaget Kinnevik sällar sig också till tätklungan med kurslyft på 3,0 respektive 1,8 procent.
Sämre gick det för fastighetsbolaget SBB som sjönk 3,4 procent och gruvkoncernen Boliden som tappade 1,6.
Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt

Hälsa
Högt blodtryck känns oftast inte – därför ska du hålla koll på det
23 juni 2026

Bostad
Grannar till vindkraftverk kan få lösa in huset
23 juni 2026

Ekonomi
LRF: Fortfarande är bara varannan tugga svensk
23 juni 2026

Ekonomi
Här väntas arbetslösheten bli högst – län för län
23 juni 2026

Hälsa
När äldre behöver vård får närstående ta stort ansvar
23 juni 2026
ANNONS