

TT Nyheter
Uppdaterad: 28 dec. 2025Publicerad: 28 dec. 2025
Utvinningen ska ske i Atacama-öknen i norra Chile, där cirka 40 procent av världens sammanlagda litiumreserver finns.
ANNONS
ANNONS
Chilenska kopparjätten Codelco bildar tillsammans med gruvbolaget SQM ett storföretag för utvinning av litium, som används i elbilsbatterier.
Utvinningen ska ske i Atacama-öknen i norra Chile, där cirka 40 procent av världens sammanlagda litiumreserver finns.
Uppgörelsen om det nya bolaget, som döpts till Nova Andino Litio, beskrivs av statliga Codelco som ”en av de viktigaste milstolparna i Chiles företagshistoria”.
SQM ägs till 22 procent av den kinesiska litiumproducenten Tianqi.
Det nya bolaget hoppas öka litiumproduktionen i Atacama-öknen med cirka 300 000 ton om året. 2022 utvanns i Chile 243 000 ton av det så kallade vita guldet.
Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt

Bostad
Bostaden kan vara din största tillgång – men sämsta pension
24 juni 2026

Hälsa
Högt blodtryck känns oftast inte – därför ska du hålla koll på det
23 juni 2026

Bostad
Grannar till vindkraftverk kan få lösa in huset
23 juni 2026

Ekonomi
LRF: Fortfarande är bara varannan tugga svensk
23 juni 2026

Ekonomi
Här väntas arbetslösheten bli högst – län för län
23 juni 2026
ANNONS