E55

Nytt tekniskt haveri: Bank betalade ut dubbla pensioner – igen

DNB
DNB har återigen drabbats av tekniska problem. Problem som inneburit att dubbla pensionsutbetalningar har inträffat hos banken. Problemet var löst under torsdagen. (Foto: Lise Åserud/NTB/TT)
Roland Klinga
Roland Klinga
Uppdaterad: 12 dec. 2025Publicerad: 12 dec. 2025

Norges största bank fick återigen problem med tekniken under torsdagen. Problemt innebar att kunder fick dubbla pensionsutbetalningar. Helt felaktigt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Norge stod under återigen inför ett omfattande tekniskt haveri i landets största bank. Under torsdagsmorgonen fick flera DNB-kunder oförklarliga dubbla pensionsutbetalningar från Nav, Norges arbetsmarknads- och socialförvaltningsmyndighet.

En DNB-kund uppgav för Verdens Gang att hon plötsligt såg cirka 80 000 norska kronor insatta på sitt konto i två separata transaktioner. Flera andra kunder rapporterade samma sak till norska medier. 

Felet låg hos banken

Felet visade sig återigen ligga i DNB:s interna system, och inte hos Nav, enligt bankens pressansvarige Vidar Korsberg Dalsbø, skriver Finanswatch och hänvisar till NTB.

”Pengarna är tekniskt felaktiga och kommer att tas bort från kundernas konton. Kunderna kommer inte att kunna använda beloppen”, säger Dalsbø till NTB.

Läs mer: Sverige kör om Norge och Finland i ny pensionsrankning (E55)

Strax före klockan 11 på torsdagen meddelade banken att problemet var åtgärdat. DNB:s kommunikationsrådgivare Øivind Skorve skrev i ett mejl till NTB att de dubbla utbetalningarna nu är korrigerade, men att vissa kunder kan uppleva fördröjningar i sin kontosaldo-visning medan systemet återställs, berättar Aftenposten.

”Vi beklagar verkligen det som hänt. Vi förstår att det skapat förvirring och att vissa kunder till och med känt sig extra lyckligt lottade”, säger Skorve.

”Rör inte pengarna”

ANNONS

Banken uppmanade kunder som drabbats att inte använda pengarna och att avvakta tills saldot är korrekt. Den som trots det använder delar av det felaktigt utbetalade beloppet kan komma att behöva betala tillbaka det, uppger DNB.

Den här typen av fel är inte unik för torsdagen. I juni i år fick omkring en halv miljon norska pensionärer och mottagare av handikappersättning för mycket pengar insatta på sina konton, vilket blev en nationell affär och ledde till återbetalningskrav.

Läs mer: En miljon personer fick dubbel eller trippel utbetalning från banken (E55)

Det tidigare haveriet var betydligt större: närmare två miljoner transaktioner påverkades, och vissa kunder såg sexsiffriga belopp dyka upp oväntat på sina konton. Samtidigt stod andra helt utan utbetalning,  något som drabbade personer med knappa marginaler hårt.

För DNB innebär återupprepade systemfel en allvarlig förtroendekris, särskilt när det gäller utbetalningar av livsviktiga belopp som pensioner och sociala ersättningar. Många kunder uttrycker frustration och osäkerhet över sin privatekonomi när sådana fel inträffar.

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS