Det har blivit dyrare att leasa bil det senaste året. Men det går att få rätt, skriver Dagens PS.

Petra Lundgren
Uppdaterad: 19 maj 2023Publicerad: 19 maj 2023
ANNONS
ANNONS
Många som leasar bil har fått höjda månadsavgifter och Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har fått 600-700 anmälningar i stället för normala 50 om detta. De flesta handlar om att kunderna har fått ett muntligt avtal om avgiften. Det är dock de allmänna villkoren som gäller, och dem bör kunden känna till. Ett muntligt avtal är svårt att bevisa.
Företaget har inte alltid rätt att höja avgiften och det är exempelvis när det står i avtalet att det finns ett fast månadsavtal.
-Om vi bedömer att räntehöjningen är oskälig kan konsumenten också få rätt”, säger Marcus Isgren, chef på ARN, till Dagens Nyheter som Dagens PS återger.
Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt

Resor
86-årig svensk gripen med 4,5 kilo kokain på flygplatsen i Madrid
26 juni 2026

Bostad
Kan pensionärer bli för rika för att ha råd med äldreboende?
26 juni 2026

Hälsa
Så får du ett meningsfullt liv som pensionär
26 juni 2026

Ekonomi
Ny varning för elprischock: ”Kan bli jättehöga”
26 juni 2026
E55 Studio
Kan du lita på vallöftena? Tänk om de måste klara samma granskning som en startup
26 juni 2026
ANNONS