Tiotusentals anställda vid elektronikjätten Samsung i Sydkorea går ut i strejk efter en tvist om löner och förmåner, uppger en facklig representant.

TT Nyheter
Uppdaterad: 01 juli 2024Publicerad: 01 juli 2024
ANNONS
ANNONS
Fackförbundets ordförande Son Woo-mok säger att Samsungs senaste bud ”har retat upp alla medlemmar” i facket som representerar cirka 28 000 anställda.
Strejken följer en protest i juni som varade i en dag – och markerade den första strejken i bolagets 55-åriga historia, skriver CNN.
Protesten genomfördes genom att fackförbundet uppmanade sina medlemmar att ta ut en semesterdag samtidigt.
Den nya strejken ska genomföras på traditionellt vis ”tills våra krav har mötts”, enligt facket.
Förhandlingarna mellan facket och företaget har varit låsta sedan januari.
Samsung är världens största tillverkare av smarta telefoner.
Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt

Hälsa
Högt blodtryck känns oftast inte – därför ska du hålla koll på det
23 juni 2026

Bostad
Grannar till vindkraftverk kan få lösa in huset
23 juni 2026

Ekonomi
LRF: Fortfarande är bara varannan tugga svensk
23 juni 2026

Ekonomi
Här väntas arbetslösheten bli högst – län för län
23 juni 2026

Hälsa
När äldre behöver vård får närstående ta stort ansvar
23 juni 2026
ANNONS