Ny våg av bedrägerier – expertens tips för att skydda dig - E55

Hela den här sidan är en annons

Ny våg av bedrägerier – expertens tips för att skydda dig

Det sker en kraftig ökning i samhället av investeringsbedrägerier. Hänsynslösa bluffmakare lurar sina offer på allt från enstaka tusenlappar till flera hundratusen kronor, ibland till och med miljonbelopp. – Chocken och skammen över att ha blivit lurad är för de flesta drabbade enorm, säger Jessica Karlsson, som jobbar mot finansiell brottslighet på Skandias bank.

Under 2018 var det stort fokus på bedrägerier, där bedragaren lurar bankkunder att lämna ut sina koder och lösenord. Under 2019 och 2020 har det blivit allt vanligare med olika typer av
investeringsbedrägerier. Här luras offren till att själva göra alla betalningar och många upptäcker bluffen först när de försöker plocka ut sina pengar, som då är borta.

– Det kan både vara små och stora belopp. I många fall har investeringen börjat med 2500 kronor och sedan ökat. Förlusterna rör sig om allt från enstaka tusenlappar till flera hundratusen. I de
värsta fallen kan det röra sig om miljonbelopp som bedragaren kommit över, säger Jessica Karlsson.

Så går det till
Bedrägeriet börjar ofta med att en kund hittar en hemsida, en falsk nyhetsartikel på nätet eller annons i sociala medier från ett bluffbolag som utlovar hög avkastning på exempelvis
kryptovaluta eller trading. Hen blir sen kontaktad av en falsk rådgivare eller en ”account manager” som vill att personen ska öppna ett konto och börja investera.

– Bedragaren lovar hög avkastning till mycket liten risk. Bluffbolagen är mycket kreativa och har till och med hemsidor där offret kan följa sina investeringar. Avkastningen ser alltid bra ut ifrån
offrets perspektiv tills hen försöker plocka ut pengarna. Det är först då de märker att pengarna är borta, berättar Jessica.

Lurad flera gånger
Bluffmakarna är alltså både listiga och hänsynslösa när det gäller att hitta nya sätt att lura sina offer. Relationen med bedragaren kan vara långtgående och ibland kan det gå flera månader
innan första investeringen görs.

Ofta får offret veta att hen måste betala mer pengar innan allt kan plockas ut och på det viset fortsätter bedrägeriet. Ibland blir den lurade kontaktad av en till synes helt annan aktör, som säger sig kunna hämta hem de förlorade investeringarna. Även detta är en fortsättning på samma investeringsbedrägeri.

– Investeringsbedrägerier sker mot folk i alla åldrar men en majoritet av de drabbade är äldre, säger Jessica.
– Vissa kunder har sagt att skammen att ha blivit lurad är värre än själva pengarna som personen blivit av med. Andra kunder kämpar ekonomiskt efter att ha förlorat ett livslångt sparande. I
värsta fall förstår kunden inte ens själv att hen har blivit lurad. Det leder ofta till att bedragaren försöker lura samma offer fler gånger.

”Lämna aldrig ut koder”
Det händer till och med att bedragaren utger sig för att ringa från självaste Finansinspektionen, FI. I displayen på telefonen syns felaktigt FI:s växelnummer 08-408 980 00.
– Finansinspektionen har inget räddningsprogram och varken FI eller din bank hjälper till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier. Därför är det så
extremt viktigt att ALDRIG lämna ut sina koder eller inloggningsuppgifter. Starta aldrig, aldrig BankID eller bankdosa på uppmaning av någon som ringer, säger Jessica Karlsson.
Jessica Karlsson heter av säkerhetsskäl egentligen något annat.

Lär dig knepen för hur du själv skyddar dig på nätet

Bedrägeriets tre faser
Säljfasen – Ett erbjudande om en investering som ska ge extremt hög avkastning till nästan ingen risk eller där en försäkring erbjuds om att offret kan få tillbaka 100 procent av det investerade beloppet om någon avkastning inte ges inom tre månader. Relationen med bedragaren kan vara långtgående och ibland kan det gå flera månader innan första ”investeringen” görs.

Återköpsfasen – Bedrägerier fortsätter genom att kunden behöver betala olika påhittade avgifter för att få ut sitt investerade belopp och avkastning.

Räddningsfasen – Ett falskt erbjudande från ett annat utländskt företag eller påhittad myndighet som sökt upp kunden efter att man förstått att man blivit utsatt för ett investeringsbedrägeri. Större summor påhittade avgifter behöver betalas av kunden för att bolaget ska ”hjälpa” kunden att rädda de stulna pengarna.

Expertens tio tips
1. Använd sunt förnuft. En affär som låter för bra för att vara sann är ofta det.

2. Var skeptisk mot försäljare, ofta engelsktalande, som ringer kvällstid och försöker sälja investeringar.

3. Upplevs personen som kontaktar dig påstridig? Var extra vaksam.

4. Ta reda på fakta – verkar erbjudandet rimligt? Be att få se allt skriftligt!

5. Kontrollera via FI:s företagsregister om ”företaget” har tillstånd. Kontrollera även att företaget
inte finns med på FI:s varningslista.
https://www.fi.se/sv/konsumentskydd/investeringsbedragerier/fis-varningslista/
https://www.fi.se/sv/vara-register/foretagsregistret/

6. Var källkritisk på internet, det kan handla om en falsk nyhetsartikel.

7. Lämna aldrig ut några koder och acceptera aldrig att någon tar kontroll över din dator genom ett fjärrstyrningsprogram.

8. Kontakta din bank direkt om du misstänker att du drabbats. Om en transaktion nyss har genomförts kan det finnas möjlighet att stoppa den.

9. Avbryt omedelbart all kontakt om du misstänker bedrägeri – även om personen påstår att de kan hjälpa dig att få tillbaka pengarna.

10. För ytterligare information, kontakta FI:s Konsumentenhet.

(Källa: Polisen, Finansinspektionen)