Så omvandlas reklam i mobilen till pengar för välgörenhet – gå med i crowdfunding-kampanj - E55

Hela den här sidan är en annons

Så omvandlas reklam i mobilen till pengar för välgörenhet – gå med i crowdfunding-kampanj

Genom att acceptera annonser från hållbara företag i sina mobiltelefoner har användare på den svenska marknaden lyckats samla in över 400 000 kronor till välgörenhet med appen Bigheart. Företaget söker nu finansiering i en crowdfunding-kampanj.
– Det är deltagarna i crowdfundingen som möjliggör att vi kan fortsätta skänka pengar till välgörenhet i framtiden och tillsammans göra världen till en bättre plats, säger Jakob Gelberg, VD/medgrundare Bigheart.

Appen Bigheart lanserades i augusti 2018 och bygger på att alla med ett stort hjärta kan göra världen till en bättre plats utan stora medel.

Genom att tillåta riktade annonser i mobilen från hållbara företag ger Bigheart mobilanvändare en möjlighet att skänka pengar till välgörenhetsorganisationer som man vill hjälpa – utan att betala något själv. Det enda man behöver göra är att acceptera annonser som dyker upp antingen på den låsta mobilskärmen eller ett kort ögonblick innan man öppnar upp utvalda appar i sin mobiltelefon. Företag letar idag efter nya sätt att arbeta med hållbarhetsfrågor och den aspekten blir alltmer viktig vid beslutsfattande.

Bigheart har nyligen startat en crowdfunding-kampanj och söker finansiering för att accelerera och växa i nya länder. Crowdfunding innebär att privatpersoner och företag går samman för att skaffa ihop kapital och därmed bli delägare i bolaget, i detta fall genom att lämna in en intresseanmälan. Då det är många som är med kan man även delta med mindre belopp. Läs mer och gå med i kampanjen här.

Man väljer själv

Vi tittar på vår mobiltelefon 80 gånger varje dag i genomsnitt och 2020 väntas 90% av jordens befolkning vara uppkopplade på sina mobila enheter.

Genom att installera Bighearts app i mobiltelefonen väljer man själv vilken välgörenhetsorganisation man vill skänka pengar till, utan att bli av med några pengar själv. Detta innebär att vem som helst kan skänka annonsörers pengar till välgörenhet, oavsett egna ekonomiska förutsättningar, så att det inte går ut över privatekonomin. Annonserna genererar pengar som redovisas på ditt konto i Bighearts app innan de går till den välgörenhetsorganisation du själv valt.

Håll koll på hur det går

Från kontot kan man se hur ens pengar verkligen gör skillnad och hur mycket pengar man skänkt till välgörenhet genom att se riktad reklam i mobiltelefonen.

Välgörenhetsorganisationerna själva kommer åt en outforskad intäktskälla och företagen kommer åt en ny yta där de kan rikta annonser baserat på ålder, kön, intressen och geografi. Appen låter även företagen själva se hur mycket deras annonsering bidragit med till välgörande ändamål.

Läs mer om Bigheart och gå med i crowdfunding-kampanjen.

En unik chans att göra skillnad

– Vetenskapen pekar på att man blir lyckligare av att skänka pengar till välgörenhet. Det här är en unik chans att göra något som är bra för världen, bidra till sin egen lycka och förhoppningsvis göra en personlig vinst, avslutar Jakob Gelberg.