E55

Svenskt flyg – en europeisk avvikelse

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 25 dec. 2025Publicerad: 25 dec. 2025

Svenskt flyg tappar mark. Inte bara mot Europa i stort, utan även jämfört med våra nordiska grannar. Det visar en ny rapport som pekar på svag utveckling i både konnektivitet, passagerarsiffror och flygets ekonomiska betydelse.

Titta på videosidan för en ren videoupplevelse.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Det är väldigt allvarligt”, säger Viggo Cavling, redaktör för Perfect Weekend.

Han sammanfattar utvecklingen med en siffra som sticker ut.

Om 2014 sätts till index 100 ligger Sverige i dag på 94. Polen, som låg på samma nivå då, är uppe på 214. Danmark, Norge, Finland och de baltiska länderna har alla återhämtat sig och vuxit. Sverige är ensamt i Norden om att fortfarande ligga under nivåerna från före pandemin.

Flygskammen som bromskloss

Vad gör Sverige annorlunda? Cavlings svar är rakt på sak.

”Vi har haft en väldigt stark flygskam”, säger han och pekar på hur klimatdebatten, personifierad av Greta Thunberg, fått fäste i företag, offentlig sektor och urbana miljöer.

Även om begreppet flygskam inte används lika öppet i dag menar Cavling att effekten lever kvar. Resultatet blir färre linjer, sämre tillgänglighet och ett flyg som inte utvecklas i takt med omvärlden.

ANNONS

Inrikesflyget hårdast drabbat

Konsekvenserna märks tydligast inom inrikesflyget. I södra Sverige råder i praktiken monopol, där SAS sätter priserna. På Gotland och i delar av Norrland är tillgängligheten enligt Cavling redan ett problem.

ANNONS

”Det borde vara en rättighet att kunna åka till Stockholm, jobba och ta sig hem samma dag”, säger han. När resorna blir krångliga eller dyra väljer människor bort möten, evenemang och affärer. Det slår direkt mot produktiviteten utanför storstäderna.

Han varnar också för en centralisering där allt mer koncentreras till Stockholm, Göteborg och Malmö, eftersom resten av landet blir svårare att nå.

Politiskt vägval väntar

Regeringen har nyligen avskaffat flygskatten, men Cavling är tveksam till om det räcker.

”Det krävs mycket större åtgärder”, säger han och menar att politiken står inför ett vägval. Ett regeringsskifte kan innebära en tydligare satsning på flyget. Ett annat kan, enligt honom, leda till fortsatt låsning i frågan.

Samtidigt är flyget ingen valvinnare. Därför riskerar utvecklingen att fortsätta i det tysta.

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS