Förseningarna ökar på svenska flygplatser - E55
Annons
Annons

Förseningarna ökar på svenska flygplatser

Sedan 2014 har andelen försenade flyg på de statliga flygplatserna nästan fördubblats. En av orsakerna är ett allt trängre luftrum – ett problem som kommer att förvärras, bedömer Luftfartsverket.

Annons
Annons
FlygTT
Mellan 2014 och 2018 har andelen försenade flyg på Swedavias flygplatser ökat med 88 procent.

Mellan 2014 och 2018 har andelen försenade flyg på Swedavias flygplatser ökat med 88 procent.

Flygtrafiken i Europa har ökat kraftigt de senaste 15 åren. En ökning som lett till mängder av förseningar inom flyget. På Swedavias flygplatser har antalet försenade plan ökat med 88 procent mellan 2014 och 2018.

Det finns inget direkt ljus i tunneln, säger Per Kjellander, operativ chef på Luftfartsverket.

Enligt Per Kjellander finns det tre egentliga huvudorsaker till försenade flyg: Trängsel i luftrummen, kapacitetsproblem på flygplatserna och väderrelaterade orsaker.

Statliga Swedavia, som äger Arlanda och åtta av landets tio största flygplatser, hävdar att den största orsaken till förseningar är sent ankommande flygplan, vilket bolaget härleder till ett trängre luftrum. Det bekräftas också av siffror från flygbolagsföreningen Airlines for Europe som visar att omkring 60 procent av förseningarna i Europa har detta som orsak.

Swedavia har som mål att ha en punktlighet på 85 procent och konstaterar att punktligheten minskat men att den ligger utanför bolagets rådighet.

Fullt i luften

Alla länders luftområden är indelade i sektorer där en flygledare leder planen genom luftrummen, som är utformade för en viss mängd flygplan.

Annons

När det blir fler flyg genom en sektor som antingen inte har tillräcklig kapacitet eller är nerdraget av olika anledningar så bildas det kö. Flygledarna försöker då leda om trafiken vilket ofta inte går, så det är det fullt i närliggande luftrum, vilket gör att starttiderna för avgående flygplan måste senareläggas.

I Skandinavien och i synnerhet Sverige har vi egentligen inga kapacitetsproblem. Däremot är det ständigt återkommande att luftrumssektorerna i Centraleuropa blir överbelastade av olika skäl vilket leder till en dominoeffekt och förseningar i Sverige, säger Per Kjellander.

Ökar i Europa

I Sverige har man börjat se en avmattning av flyget under det senaste året, en trend som dock inte syns i resten av Europa där flyget fortsätter att öka – med mellan två och tre procent per år.

De här avmattningstendenserna är ofta kopplade till konjunkturscykler. Men i Europa där flest bor så ökar flygandet successivt, utan några tendenser till avmattning, säger Per Kjellander.

Det yttersta ansvaret för luftrummen över Europa ligger hos Network Manager. Funktionen sköter ordineringen av den tillgängliga kapaciteten i luften från ett operatörsrum i Bryssel, har tillgång till alla flygplans färdplaner och kan beräkna var begränsningar kan behöva göras.

Annons

Per Kjellander beskriver att det allt trängre luftrummet över Centraleuropa är en av de stora transportpolitiska frågorna för EU att lösa.

Man gör väldigt mycket som hjälper till, men man hinner aldrig i kapp, då flygtrafiken hela tiden ökar, säger han.

SAS ser problemet

SAS, som är det bolag med flest avgångar från Swedavias flygplatser, har liknande förseningssiffror och ser också problemen. Enligt SAS ligger problemen ofta är utanför flygbolagets kontroll.

“Vår ambition är att flygen ska komma i tid och vi gör allt vad vi kan från vår sida. Som kund ska du kunna räkna med flyget går enligt tidtabell. Det är dock en utmaning för flygbolagen i allmänhet att det saknas flygledare och att det är trångt i luftrummet i Europa”, skriver Freja Annamatz, Presschef på SAS, i ett mejl till TT.

SAS har inga planer på att sätta ankomsttiden som ungefärlig.

Per Kjellander säger att de flesta som blir fast på semesterorter dock blir det på grund av problem med flygplanen.

Annons
Annons
Läs nästa artikel Förseningarna ökar på svenska flygplatser Förseningarna ökar på svenska flygplatser