E55

Alldeles för många gör det: Därför ska du inte värma upp bilen

Bil
Vid extrem kyla kan någon minuts tomgång hjälpa vätskor och oljor att få rätt viskositet. (Foto: Pexels)
Christian Pedersen
Christian Pedersen
Uppdaterad: 11 dec. 2025Publicerad: 11 dec. 2025

En vintervana som känns logisk – men som varken bilen, plånboken eller miljön mår bra av.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

När temperaturen faller och rutorna frostar igen är det många bilister som låter bilen stå och gå en stund före avfärd. Den varma kupén känns som en nödvändig start på dagen och gamla råd om att ”låta bilen gå varm” sitter djupt.

Men modern fordonsteknik gör att denna vintervana inte bara är onödig, utan ofta direkt skadlig för både motor och miljö.

En kvarleva från en annan tid

Vanans ursprung går tillbaka till tiden då bilar var utrustade med förgasare.

Dessa äldre motorer behövde tid för att stabilisera bränsleluftblandningen när det var kallt ute. Utan kort uppvärmning kunde bilen tveka, hacka eller i värsta fall stanna.

I dag ser tekniken helt annorlunda ut.

Elektronisk bränsleinsprutning justerar automatiskt mängden bränsle efter temperaturen, vilket innebär att uppvärmning på tomgång nästan alltid är överflödigt.

Som NewsNation påpekar har ”tekniken gjort den gamla vinterrutinen överflödig”.

Moderna motorer är konstruerade för att komma upp i arbetstemperatur snabbt och effektivt under körning, inte stående på uppfarten.

ANNONS

Läs mer: Skärpta regler efter kritik: Färre körkort dras in – E55

ANNONS

Tomgång värmer långsamt, och sliter mer

Enligt både AAA och Consumer Reports räcker det med cirka trettio sekunder för att oljan ska cirkulera tillräckligt i moderna motorer.

Det är ungefär den tid det tar att spänna fast bältet och justera speglarna.

Efter det är den mest skonsamma uppvärmningen helt enkelt att köra lugnt de första minuterna.

Lång tomgång ger motsatt effekt: bränsle förbrukas i onödan, utsläppen ökar och motorn riskerar att slitas snabbare än vid normal körning.

Särskilt komponenter kopplade till avgassystem och katalysator påverkas negativt av långvarig tomgångskörning.

Undantag och särskilda situationer

Vid extrem kyla kan någon minuts tomgång hjälpa vätskor och oljor att få rätt viskositet.

ANNONS

Äldre bilar med förgasare kan också behöva längre uppvärmning, och förare som ska dra tungt kan ha nytta av en kort förberedelse innan de belastar motorn.

Elbilar fungerar annorlunda, där rekommenderas förvärmning av kupé och batteri medan bilen fortfarande är inkopplad på laddning.

Bilar som står och går utan uppsikt är dessutom en enkel måltavla för tjuvar.

Polisen rapporterar att bilstölder ofta ökar under kalla månader när fordon lämnas på tomgång utanför hus och arbetsplatser.

Starta, vänta en kort stund och kör

För dagens fordon är det bästa du kan göra att starta bilen, vänta ett par tiotal sekunder och sedan köra iväg lugnt.

Det sparar bränsle, minskar utsläppen, förlänger bilens livslängd och är helt i linje med modern motorteknik.

Missa inte:

Trots tuffare EU-krav: nya laddhybrider slipper skattesmäll – E55

ANNONS

Skattechock på din parkering – E55

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS