E55

Så kan digitala parkeringsappar lura dig på pengar

Parkeringsappar
Enligt Carup är det vanligaste felet numera felaktiga parkeringsböter genom appar. Till och med vanligare än rena felparkeringar. (Foto: Magnus Lejhall/TT)
Roland Klinga
Roland Klinga
Uppdaterad: 15 dec. 2025Publicerad: 15 dec. 2025

Fel genom parkeringsappar har blivit den vanligaste orsaken till parkeringsböter. Och det kan vara svårt att få rätt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Digitala parkeringsappar har på kort tid blivit vardag för många bilister. De utlovar smidighet och färre stressmoment jämfört med gamla p-automater. 

Men i takt med att systemen blivit mer automatiserade har också nya problem uppstått. Ett uppmärksammat fall visar hur svårt det kan vara för konsumenten att värja sig när tekniken gör fel.

Råkade ut för ”spökparkering”

Malmöbon Ingemar Nordh råkade nyligen ut för en så kallad ”spökparkering”. Den 20 november tog han bilen till Stockholm, men samma dag startade parkeringsappen Easypark automatiskt en parkering i ett parkeringshus i Köpenhamn, trots att bilen befann sig omkring 50 mil därifrån. Händelsen rapporterades först av Sydsvenskan.

”Jag har laddningskvitton från flera platser på vägen till Stockholm. Det går tydligt att se att bilen inte var i Köpenhamn”, säger Ingemar Nordh till tidningen.

Läs mer: Därför får vanliga appar hård kritik (E55)

Parkeringen, som startades via kameror som automatiskt läser av registreringsskyltar, visade sig omöjlig att avsluta. Trots upprepade försök via appens AI-chatt och kontakter med kundtjänst fortsatte avgifterna att ticka. Under nästan tre veckor debiterades Ingemar för en parkering i ett garage han aldrig besökt.

Problemet är inte isolerat. Enligt Carup är fel i parkeringsappar numera den vanligaste orsaken till parkeringsböter, oftare än rena felparkeringar. Det kan handla om fel zon, fel registreringsnummer eller, som i detta fall, en felaktig kameraregistrering.

Svårt att skydda sig

ANNONS

Det som oroar konsumentorganisationer är att bilisten ofta saknar möjlighet att skydda sig. När parkeringen väl startats automatiskt finns ibland ingen manuell nödbroms. Fallet väcker frågor om ansvar, rättssäkerhet och behovet av tydligare regler när AI och automatiska system tar över vardagliga betalningar.

För många bilister, inte minst äldre, blir lärdomen tydlig: den digitala bekvämligheten har ett pris – och ibland krävs både tid och tålamod för att få tekniken att släppa taget.

Läs mer: Easyparks parkering i Stockholm dyrast i landet (E55)

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS