E55

Nu väntar kall skattechock för Tesla-folket

Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 29 okt. 2025Publicerad: 29 okt. 2025

Norge har under ett decennium varit världens showroom för elbilsrevolutionen. I dag är landet så nära 100 procent elbilar att man nästan kan tro att bensin blivit olagligt. Men festen har haft en baksida. Staten har blött pengar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Börsen
Spela klippet
E55 Studio

Två experter om börsen: "Räkna aldrig ut Wallenberg"

24 okt. 2025
USA
Spela klippet
E55 Studio

Så tjänar du på bråket mellan Kina och USA

23 okt. 2025
rapportsäsong
Spela klippet
E55 Studio

Rapportsäsong: "De bästa affärerna i de sämsta aktierna"

22 okt. 2025
usa
Spela klippet
E55 Studio

Är det kört för USA och Wall Street?

21 okt. 2025
Aktierna
Spela klippet
E55 Studio

"Alla säljer aktierna... Det är då man ska köpa"

21 okt. 2025

När tusentals fyllda laddstolpar ersatte rader av bensinmackar försvann också momsintäkter och fordonsskatter som tidigare betalade för allt från vägar till välfärd. Nu slår Norska regeringen igen dörren och börjar beskatta sina egna klimatvinnare.

Enligt Åsa Wallenrud, motorjournalist på Dagens PS, kommer Norge från 2026 att införa moms på elbilar. Det är dock inte full skatt direkt. Momsen träffar bara delen av bilpriset över 300 000 kronor.

ANNONS

Köper de en billigare elbil slipper du tills vidare skatten. Men är du sugen på en Tesla Model Y eller något annat över 700 000 kronor blir det full moms på hela överskjutande delen. Från 2027 dras tumskruvarna åt ytterligare. Då ska det vara moms på hela köpesumman, oavsett biltyp och prisnivå.

Det är ett trendbrott.

Hela poängen med Norges extrema subventioner har varit att få upp elbilsandelen snabbt. Det har lyckats, men nu gör det ont i statsbudgeten. Effekten blir att nybilsköparna sitter med notan.

En stor del av den norska elbilssvampen trycks nu ihop. Nya bilar blir dyrare. Och när nya bilar blir dyrare slutar folk byta lika ofta.

Resultatet är att norrmännen väntas behålla sina elbilar längre. Då torkar flödet av fräscha begagnade elbilar ut. Second hand-marknaden riskerar att fyllas av äldre och mer slitna batteribilar med höga miltal.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
E55 Studio

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

03 sep. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
E55 Studio

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

30 aug. 2025

En väckarklocka för Sverige

För Sverige kan man tro att detta borde vara en väckarklocka. Men enligt Åsa är läget snarare det motsatta. Sverige har knappt några incitament alls i dag.

ANNONS

Vi borde – om något – göra tvärtom mot Norge och införa en momsfri period för att få fart på försäljningen. Den norska modellen bevisar att kraftiga stimulanser fungerar. Vi har istället avskaffat bonusar, dragit igen subventioner och sitter nu och tittar avundsjukt västerut på nordens EV-imperium.

Riskerar att smittar svenska bilpriser

Den stora frågan är om den norska momsvändningen spiller över hit. Politiskt är Sverige i dag kyligt inställt till nya stöd. Men om Norge får ett kraftigt prisfall i elbilsförsäljningen kan klimatargumentet göra comeback.

Det finns också en indirekt effekt. När norrmännen slutar byta bilar försvinner en källa till begagnade importobjekt.

Nu är just importen från Norge inte särskilt stor enligt Åsa, men prisbilden i vårt närområde tenderar att smitta. Blir utbudet av begagnat mindre i Norden så finns en risk att priserna stiger fort.

Där har vi den verkliga konsekvensen. Det är inte klimatpolitiken som backar, det är likviditeten i vardagens bilbyte som stannar upp.

I Norge nu och kanske snart även i Sverige.

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS