Norge har under ett decennium varit världens showroom för elbilsrevolutionen. I dag är landet så nära 100 procent elbilar att man nästan kan tro att bensin blivit olagligt. Men festen har haft en baksida. Staten har blött pengar.
Nu väntar kall skattechock för Tesla-folket

Mest läst i kategorin
När tusentals fyllda laddstolpar ersatte rader av bensinmackar försvann också momsintäkter och fordonsskatter som tidigare betalade för allt från vägar till välfärd. Nu slår Norska regeringen igen dörren och börjar beskatta sina egna klimatvinnare.
Enligt Åsa Wallenrud, motorjournalist på Dagens PS, kommer Norge från 2026 att införa moms på elbilar. Det är dock inte full skatt direkt. Momsen träffar bara delen av bilpriset över 300 000 kronor.
Köper de en billigare elbil slipper du tills vidare skatten. Men är du sugen på en Tesla Model Y eller något annat över 700 000 kronor blir det full moms på hela överskjutande delen. Från 2027 dras tumskruvarna åt ytterligare. Då ska det vara moms på hela köpesumman, oavsett biltyp och prisnivå.
Det är ett trendbrott.
Hela poängen med Norges extrema subventioner har varit att få upp elbilsandelen snabbt. Det har lyckats, men nu gör det ont i statsbudgeten. Effekten blir att nybilsköparna sitter med notan.
En stor del av den norska elbilssvampen trycks nu ihop. Nya bilar blir dyrare. Och när nya bilar blir dyrare slutar folk byta lika ofta.
Resultatet är att norrmännen väntas behålla sina elbilar längre. Då torkar flödet av fräscha begagnade elbilar ut. Second hand-marknaden riskerar att fyllas av äldre och mer slitna batteribilar med höga miltal.
En väckarklocka för Sverige
För Sverige kan man tro att detta borde vara en väckarklocka. Men enligt Åsa är läget snarare det motsatta. Sverige har knappt några incitament alls i dag.
Vi borde – om något – göra tvärtom mot Norge och införa en momsfri period för att få fart på försäljningen. Den norska modellen bevisar att kraftiga stimulanser fungerar. Vi har istället avskaffat bonusar, dragit igen subventioner och sitter nu och tittar avundsjukt västerut på nordens EV-imperium.
Riskerar att smittar svenska bilpriser
Den stora frågan är om den norska momsvändningen spiller över hit. Politiskt är Sverige i dag kyligt inställt till nya stöd. Men om Norge får ett kraftigt prisfall i elbilsförsäljningen kan klimatargumentet göra comeback.
Det finns också en indirekt effekt. När norrmännen slutar byta bilar försvinner en källa till begagnade importobjekt.
Nu är just importen från Norge inte särskilt stor enligt Åsa, men prisbilden i vårt närområde tenderar att smitta. Blir utbudet av begagnat mindre i Norden så finns en risk att priserna stiger fort.
Där har vi den verkliga konsekvensen. Det är inte klimatpolitiken som backar, det är likviditeten i vardagens bilbyte som stannar upp.
I Norge nu och kanske snart även i Sverige.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.






