Allt fler tittar på begagnat när de ska köpa bil, men skillnaderna i kvalitet och felfrekvens är stora mellan modellerna. En genomgång av tyska besiktningsdata pekar ut både oväntade vinnare och tydliga varningsflaggor, med Tesla Model 3 bland de minst pålitliga treåringarna.
Många som ska köpa bil i dag sneglar mot begagnatmarknaden, men det är långt ifrån säkert att ett känt varumärke betyder problemfritt ägande.
Motorjournalisten Åsa Wallenrud lyfter fram att skillnaderna mellan modeller kan vara stora och att det finns återkommande risker som kan bli kostsamma i längden.
Underlaget hon hänvisar till kommer från en tysk aktör som gör omfattande årliga kontroller och sammanställer listor över felfrekvens.
Enligt Wallenrud kan det liknas vid en mer testintensiv variant av besiktningen, där resultaten visar vilka bilar som sticker ut, både positivt och negativt.
Tesla Model 3 sticker ut i botten
När listan över de minst pålitliga treåringarna kommer upp nämns Tesla Model 3 som ett tydligt exempel.
Wallenrud säger att hon inte är överraskad, eftersom Tesla ofta hamnar svagt i olika listor och undersökningar när det gäller hållbarhet.
Samtidigt lyfts Porsche fram som etta när det gäller mest pålitlig bil i kategorin “alla kategorier”.
Men med en viktig brasklapp: I just den tyska listan syns att Porsche-bilarna har körts ungefär hälften så långt som många andra, och att Porsche 911 ofta är en entusiastbil som ägarna tar väl hand om.
Hon lyfter också att bilen är dyr, vilket kan innebära att användarna har högre krav och sannolikt lägger mer omsorg på service och underhåll.
ANNONS
De äldsta bilarna: Renault i botten
I kategorin äldre bilar nämns Renault Twingo som sämst placerad. Därefter följer äldre Dacia-modeller och Renault Clio samt Dacia Sandero, enligt genomgången av listorna.
Hon säger samtidigt att hon hade väntat sig att se mer Toyota, som ofta uppfattas som pålitliga långkörare. Hon nämner också att Mercedes finns med, men att hon trodde att märket skulle ligga något högre.
Så minskar du risken att bilen blir dyr
Trots listorna vill Wallerud inte peka ut ett märke som “bra” eller “dåligt” i alla lägen. Samma modell kan ha helt olika förutsättningar beroende på hur den skötts.
En bilägare kan ha servat och vårdat bilen, en annan kan ha missat service och varit hårdhänt, trots att det rör sig om samma årsmodell och varumärke.
Hennes tydligaste råd är därför att göra en extra kontroll av historiken och att köpa från trygga källor där det finns möjlighet att reklamera eller byta om något går fel.
Åsa betonar att det ofta är viktigare än att låsa sig vid en specifik modell.
Wallerud varnar också för två vanliga misstag: Att köparen låser sig vid ett visst märke av vana eller känsla, och att man blir stressad och köper snabbt utan att hinna göra research, läsa recensioner och bygga en bild av vad som faktiskt är ett klokt val.
ANNONS
Inför ett köp råder hon bilköpare att ha tålamod och säkerställa att viktiga saker är på plats. Det handlar om senaste service och besiktning, och om däcken ingår så att man slipper oväntade extrakostnader.
För den som är osäker rekommenderar hon i första hand bilhandlare som kan ge garantier, eftersom bilköp kan vara komplext och det är värdefullt att ha “safety nets” om något går snett.
Chefredaktör för E55, Dagens PS, Realtid. Bevakar främst politik, världshändelser och makro. Har drivit Dagens PS sedan 2018 och succesivt tagit över de redaktionella ansvaret för ekonomikanalerna E55 och Realtid.
Chefredaktör för E55, Dagens PS, Realtid. Bevakar främst politik, världshändelser och makro. Har drivit Dagens PS sedan 2018 och succesivt tagit över de redaktionella ansvaret för ekonomikanalerna E55 och Realtid.