Flera exempel visar att svenska konsumenter är förlorare på en trend som blivit allt vanligare och som har fått ett eget namn.


Mest läst i kategorin
Det är allt fler livsmedelstillverkare som har krympt sina förpackningar men priset har inte sänkts, utan snarare ökat. En av de produkter som detta blivit tydligt med är kaffepaketen. Det framgår av SCB:s veckostatistik för konsumentprisindex som Dagens PS har uppmärksammat. Fenomenet kallas krympflation. Begreppet hamnade på den populära nyordslistan år 2020, skriver sajten.
SCB listar flera varor vars förpackningar har blivit mindre men där priset inte har sjunkit. Kolla in listan här!
Den som tankat på senare tid har också fått se priset vid pumpen höjas rejält samtidigt som dieseln späds ut genom den så kallade reduktionsplikten. Denna bränsleblandning har lägre effektivitet.

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Ekonomireporter på News55 med särskilt fokus på målgruppen 55+

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet






