En kvinna i Umeå tog under flera år ut full sjukersättning, samtidigt som hon arbetade i Norge. Nu kräver Försäkringskassan att hon betalar tillbaka över en halv miljon kronor, rapporterar Västerbottens-Kuriren.


Agnetha Jönsson
Uppdaterad: 10 feb. 2018Publicerad: 10 feb. 2018
ANNONS
ANNONS
Pengarna har kvinnan, som är i 60-årsåldern, fått ut i sjukersättning mellan juni 2013 och september 2017.
Det var för ett år sedan som Försäkringskassan fick reda på att kvinnan arbetat i Norge sedan i maj 2013. Myndigheten har bland annat tagit del av arbetsgivarintyg som visar att hon arbetat i sådan omfattning att hennes arbetsförmåga inte längre kan anses nedsatt på det sätt som hon gjort gällande.
Kvinnan har nu på sig till den 14 februari att betala tillbaka 614 539 kronor.
LÄS ÄVEN:
ANNONS
Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt

Ekonomi
Svag börsutveckling har minskat svenskarnas förmögenhet
04 juni 2026

Ekonomi
Inflationen dubblades i maj – ”blinkar rött”
04 juni 2026

Ekonomi
Varningen: Sämre skördeprognos än vanligt
04 juni 2026

Bostad
Rätt boenden för äldre saknas i många kommuner
04 juni 2026

Bostad
Det här bör du aldrig lägga i ett förråd – kan bli dyrt
04 juni 2026
ANNONS


