E55

Julhandel passerar 100 miljarder: ”Uppdämt behov”

Julhandel
Julhandeln väntas passera 100 miljarder i år, förra året låg försäljningen på cirka 97 miljarder kronor. Foto: ERIK MÅRTENSSON / TT
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 07 nov. 2025Publicerad: 07 nov. 2025

Julhandeln ökar i år – och hushållen väntas unna sig både sällanköpsvaror och lyxig julmat. Det finns ett uppdämt behov av att konsumera efter år av återhållsamhet, säger William Lindquist, analytiker på HUI.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Hushållen känner sig optimistiska över sin privatekonomi – lägre räntor och inbromsad inflation skapar större utrymme i plånboken – och en positiv tillväxt i julhandeln, det menar analysföretaget HUI, som ägs av Svensk Handel, i sin prognos.

Allt fler känner sig tryggare med sin ekonomi nu när räntenivåerna är lite mer förutsägbara. Det skapar framtidstro, säger William Lindquist.

ANNONS

För första gången väntas handeln sälja för över 100 miljarder kronor under december.

Delikatesser

I dagligvaruhandeln väntas försäljningen jämfört med förra året, öka med 2 procent i fasta priser, det vill säga den faktiska volymökningen i handeln med inflationens effekt borträknad.

Fler hushåll väntas lägga lite extra pengar på julmaten i år – hushållen är vanare med högre prisnivåer samtidigt som matpriserna sänkts.

Förra julen pratade jag lite om ”substitutjulen” – man kanske bytte ut den ekologiska julskinkan mot ett billigare alternativ. I år kollar vi kanske mer på premiumalternativ och delikatesser i butikshyllorna, det är inte lika hårt prisfokus längre.

”Uppdämt behov”

Sällanköpsvaruhandeln – produkter som möbler, leksaker och hemelektronik, väntas göra en revansch i år. Efter en nedgång på 2 procent i fjol spår HUI en tillväxt på 3 procent i december.

ANNONS

Det är ofta kapitalkrävande inköp och många konsumenter avstod från det i fjol när pengarna inte riktigt räckte till. Så här finns nog ett ganska stort och uppdämt konsumtionsbehov, säger Lindquist.

Barnens julklappar är i vanlig ordning högt prioriterade – leksakshandeln hade positiv tillväxt 2023 och 2024 och fortsätter öka ytterligare i år.

Modehandeln och elektronik-och vitvaruhandeln spås inte ha lika positiv tillväxt – trots det väntas ingen bransch ha något större tapp, även de branscher som det går sämre för väntas vara i linje med förra årets julhandel.

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS