Alkohol är en av de största riskfaktorerna för bröstcancer, men det är bara en av tio som vet det och bland äldre, som har störst risk att drabbas, är kunskapen allra lägst.


Hela 91 procent kopplar alkohol till risken för levercancer, men bar 11 procent gör samma koppling till bröstcancer, det visar en undersökning gjord av Verian på uppdrag av Systembolaget.
Undersökningen bygger på 4 544 intervjuer med den svenska allmänheten i åldern 18–84 år och den visar att kvinnor är lite mer medvetna om den här kopplingen än män
I undersökningen kopplar 14 procent av kvinnorna alkohol till bröstcancer men bara 8 procent männen gör den kopplingen.
Läs mer på E55: Bröstvävnad förändras med åldern – kan förklara ökad cancerrisk
Kunskap kan ändra vanor
”Vi tror att det finns en efterfrågan på mer kunskap om hur alkohol hänger ihop med bröstcancer. När fler känner till att alkohol kan öka risken blir det lättare att göra medvetna val”, säger Karolina Dahlbeck Nobel, expert folkhälsa på Systembolaget, i ett pressmeddelande.
Enligt CAN har äldres alkoholkonsumtion ökat, samtidigt visar undersökningen att äldre har lägst kännedom om kopplingen mellan alkohol och bröstcancer.
Enligt undersökningen är dock äldre, i högre grad än andra åldersgrupper, beredda att ändra sina alkoholvanor om de får veta att alkohol ökar risken för cancer.
I åldersgruppen 65 år och uppåt uppger 43 procent att de skulle minska sitt drickande, eller sluta dricka alkohol, om de visste att det ökar risken för cancer, motsvarande andel bland 18–49-åringar är 32 procent.
”Att äldre har större benägenhet att ändra sina vanor om de fick mer kunskap om riskerna visar att information kan göra verklig skillnad. Därför finns goda skäl att tänka att ökad kännedom om alkoholens koppling till cancer kan bidra till bättre folkhälsa”, säger Karolina Dahlbeck Nobel i presmeddelandet.
En påverkbar riskfaktor
Enligt Cancerfonden drabbas omkring 8 500 svenskar av bröstcancer varje år och enligt Världshälsoorganisationen, WHO, beräknas 7 procent av alla bröstcancerfall i Europa bero på alkohol.
Också små mängder alkohol ökar risken för cancer, enligt Karolinska Institutet och enligt WHO kan risken för bröstcancer minskas av sänkt alkoholkonsumtion.
”När antalet bröstcancerfall ökar i Sverige behöver vi förhålla oss till att alkohol är en viktig påverkbar riskfaktor. Det positiva är att lägre alkoholkonsumtion minskar risken för cancer och även ger andra hälsovinster. Men mer forskning behövs”, säger Lena Sharp i pressmeddelandet, hon är chef på Regionalt cancercentrum Stockholm-Gotland.
Läs mer på E55: AI-stöd vid mammografi ger färre missade fall av bröstcancer
Läs mer på Dagens PS: Svensk studie kan förändra livet efter bröstcancer

Universitetsutbildad journalist med mångårig erfarenhet som skrivande redaktör. På E55 skriver hon om allt från pension, sparande, matpriser till hälsa vård och omsorg, ja det mesta som berör 55-plussare och deras ekonomi.

Universitetsutbildad journalist med mångårig erfarenhet som skrivande redaktör. På E55 skriver hon om allt från pension, sparande, matpriser till hälsa vård och omsorg, ja det mesta som berör 55-plussare och deras ekonomi.
Senaste nytt

Här tvättas pengar – bostadssektorn pekas ut

Många pensionärer har en trygghet som håller på att försvinna

Färden mot ekonomisk jämställdhet tappar fart

Låg kunskap om kopplingen mellan alkohol och bröstcancer
