E55

Expert sågar nya elbilshjälpen: ”Missar de som behöver den mest”

Får inte alla möjlighet att få elbilsbonus? (Foto: Canva och M Sverige)
Får inte alla möjlighet att få elbilsbonus? (Foto: Canva och M Sverige)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 31 okt. 2025Publicerad: 31 okt. 2025

Regeringen inför ett riktat elbilststöd på upp till 54 000 kronor från 2026. Men hårda inkomst- och bostadskrav sållar bort majoriteten.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Åsa Wallenrud pratar om den norsk skattechock
Spela klippet
E55 Studio

Nu väntar kall skattechock för Tesla-folket

29 okt. 2025

Regeringen lanserar en ny, riktad elbilspremie som föreslås träda i kraft den 13 januari 2026. Stödet, som bygger på ett förslag från Naturvårdsverket, syftar till att påskynda omställningen till eldrivna personbilar och lätta lastbilar, skriver Dagens PS.

Den högsta premien ligger på 54 000 kronor för den som köper en ny eller begagnad elbil och ansöker före den 1 juli 2028.

ANNONS

Pengarna betalas ut månadsvis med 1 500 kronor per månad under tre års tid. Därefter sänks summan till 36 000 kronor innan premien upphör helt i mitten av 2029.

Strikta krav stänger dörren för många

Den stora begränsningen är att stödet är strikt riktat. Endast privatpersoner bosatta i en av Sveriges 177 landsbygdskommuner eller i storstäders landsbygdsmiljö omfattas. Dessutom finns ett skarpt inkomstkrav: den sökandes inkomst får vara högst 80 procent av Sveriges medelinkomst.

Nu väntar kall skattechock för Tesla-folket

Nu kan en skattechock i Norge påverka även de svenska bilpriserna. Åsa Wallenrud förklarar hur det påverkar den svenska begagnatmarknaden.

En ytterligare regel är att elbilen, oavsett om den är ny eller begagnad, inte får kosta mer än 500 000 kronor.

Kritiken mot det snäva urvalet har varit kraftig.

Carl-Erik Stjernvall, på Riksförbundet M Sverige, konstaterar att regeringen missar att ge den sista knuffen till de hushåll som faktiskt står i begrepp att köpa en bil och skulle kunna välja el i stället för bensin eller diesel.

ANNONS

Enligt Riksförbundet M Sverige är det ett snävt villkor som innebär att totalt 73 procent av landets invånare inte omfattas av det nya stödet. Exempelvis är 95 procent av invånarna i Stockholms län exkluderade.

Stjernvall menar att ett allmänt elbilsstöd skulle ha gett större klimateffekt, men erkänner samtidigt att en bredare subvention skulle strida mot EU:s regler.

Sparkapitalet: Så får du bäst betalt för din husbil eller veteranbil

Tänk smart när du ska sälja ditt specialfordon inför pensionen. Rätt strategi hjälper dig få ut mesta möjliga pengar och undvika problem.

ANNONS

Senaste nytt

Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
E55 Studio

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

30 sep. 2025
Spela klippet
E55 Studio

Tryggare än någonsin att köpa begagnad elbil

03 sep. 2025

Andra incitament för dig som vill ställa om

Utöver den nya premien finns andra viktiga incitament för att påskynda omställningen. Premien för att skrota en äldre bil (Euro 5 eller lägre) och byta till en elbil höjdes nyligen till 25 000 kronor och förlängs till den 31 oktober.

Dessutom kan allmänheten och verksamheter söka bidrag från Naturvårdsverket för installation av laddare. Detta kan täcka upp till 50 procent av kostnaderna, dock maximalt 15 000 kronor per laddpunkt.

Även energiskatten på el sänks, från 43,9 öre/kWh till 41,1 öre/kWh, vilket sparar cirka 70 kronor per år för en genomsnittlig elbilsladdare.

För företag förlängs premien på 40 000 kronor för lätta ellastbilar till den 1 oktober.

Län för län, så fel slår stödet

ANNONS

Andel som inte omfattas av stödet i procent

LänProcent
Stockholm95 procent
Uppsala83 procent
Södermanland87 procent
Östergötland84 procent
Jönköping68 procent
Kronoberg71 procent
Kalmar37 procent
Gotland0 procent
Blekinge0 procent
Skåne73 procent
Halland44 procent
Västra Götaland68 procent
Värmland66 procent
Örebro75 procent
Västmanland92 procent
Dalarna48 procent
Gävleborg53 procent
Västernorrland58 procent
Jämtland49 procent
Västerbotten48 procent
Norrbotten60 procent
TOTALT73 procent

Andra viktiga incitament för dig som vill ställa om

Utöver den nya elbilspremien finns flera andra stöd och förmåner på plats:

  • Skrotningspremie: Premien för att skrota en äldre bil (Euro 5 eller lägre) och köpa en ny eller begagnad elbil höjdes den 27 maj till 25 000 kronor. De som tidigare fått 10 000 kronor kan ansöka om mellanskillnaden på 15 000 kronor retroaktivt. Premien förlängs till den 31 oktober och söks hos Boverket.
  • Laddstöd för allmänheten och verksamheter: Det finns bidrag att söka från Naturvårdsverket, som erbjuder ett enklare ”Ladda Bilen-bidrag” på upp till 50 procent av kostnaderna, dock max 15 000 kronor per laddpunkt, för installation av laddare för allmänheten, boende eller anställda. För tyngre fordon söks medel från Energimyndigheten.
  • Sänkt energiskatt på el: Från årsskiftet sänks energiskatten på el från $43,9~\text{öre/kWh}$ till 41,1 öre/kWh. Detta gäller alla och behöver inte sökas. En elbil laddas i snitt 2 400 kWh per år, vilket ger en besparing på 70 kronor.
  • Skattefrihet för laddning på jobbet: Regeringen föreslår att skattefrihet för förmån av laddel på arbetsplats permanentas, i stället för att upphöra sista juni nästa år. Detta gäller alla och behöver inte sökas.

Premie för arbetsgivare och lätta lastbilar

  • Lätta ellastbilar: Premien på 40 000 kronor för köp eller leasing av en ellastbil upp till 3,5 ton förlängs till den 1 oktober, då den avslutas helt. Premien söks hos Energimyndigheten.
  • Förmånscykel: Den som får en förmånscykel av arbetsgivaren beskattas endast för den del av förmånsvärdet som överstiger 3 000 kronor per år, vilket gäller både standardcyklar och elcyklar.

Klassiska bilar slår aktier med 185 procent i värdeökning

Glöm aktieportföljen. Klassiska bilar har rusat med hela 185 procent på tio år och lockar nu sofistikerade investerare.

Missa inte:

ANNONS

Grokipedia i blåsväder: Påstår att transsexualitet smittar via nätet. Dagens PS

En enda detalj slog ut jättens tjänster – miljontals drabbades. Realtid

Nordisk krigsberedskap: ”Vi är inte rädda, men vi är förberedda”. News 55

ANNONS

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  


Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS