Det innebär ökade säkerhetsrisker i trafiken och kan slå hårt mot den som köper begagnat.


Mest läst i kategorin
Varje år skickas hundratals återkallelser ut till svenska bilägare.
De gäller allt från mjukvaruuppdateringar till utbyte av komponenter som kan vara direkt livsfarliga.
Trots att informationen når ägarna via digital brevlåda väljer många att inte agera.
Resultatet är att bilar med kända och ibland kritiska fel fortsätter rulla på vägarna.
Återkallelser handlar i grunden om trafiksäkerhet och miljökrav.
Det kan röra sig om fel i airbags, bromssystem eller högvoltskomponenter i elbilar.
Ändå vittnar både importörer och verkstäder om låg svarsfrekvens, även efter flera påminnelser. Det skriver FDM.
Importörer tvingas skicka flera påminnelser
Problemet är välkänt inom branschen.
Importörer är skyldiga att informera berörda ägare och följa upp ärendena, men har begränsade möjligheter att driva igenom åtgärder.
I praktiken kan samma bilägare få flera brev utan att boka tid för reparation.
”Vi ser ofta att återkallelser ignoreras, även när det gäller säkerhetsrelaterade fel. Det skapar frustration och innebär att fordon med kända brister fortsätter användas”, säger Lone Otto, områdeschef på danska FDM:s tekniska rådgivning.
Hon pekar på att tillverkarna i de flesta fall står redo att åtgärda felen kostnadsfritt, men att det kräver att ägaren faktiskt dyker upp.
Läs mer: Lyxikonen fyller 100: Rolls-Royce lanserar ett rullande konstverk – E55
Senaste nytt
Risk för begagnatköpare
Konsekvenserna drabbar inte bara den som ignorerar en återkallelse.
På begagnatmarknaden finns en påtaglig risk att bilar byter ägare utan att felen är åtgärdade.
I dag finns inget generellt krav som stoppar ägarbyte eller registrering av fordon med öppna säkerhetsåterkallelser.
Det innebär att en köpare kan ta över en bil med dolda risker utan att vara medveten om det.
Samtidigt fortsätter bilen att påverka trafiksäkerheten och i vissa fall även utsläppen.
Förslag på skärpta regler
FDM föreslår därför tydligare incitament för att få fler att reagera.
Ett av förslagen är att bilar med öppna återkallelser inte ska kunna godkännas vid besiktning eller byta ägare förrän felen är åtgärdade.
”Det skulle både öka säkerheten och skydda konsumenterna på begagnatmarknaden”, säger Lone Otto.
Myndigheterna för en dialog om frågan och betonar vikten av proportionalitet mellan åtgärd och risk. Under tiden kvarstår problemet.
Många bilägare fortsätter köra vidare, trots att tillverkaren uttryckligen varnat för att något är fel.
Missa inte:
Hemligheten som kan ge dig gratis bilreparationer – E55
Bilköp utan kontantinsats – dyrare än du tror – E55











