”Nu tar vi ytterligare steg för att stärka den lokala förankringen och skapa bättre förutsättningar för utbyggnad av elproduktion”, säger energiminister Ebba Busch i ett pressmeddelande.


Regeringen vill ge närboende till nya vindkraftverk rätt att lösa in sitt hus. Nu tillsätts en utredning som ska lämna förslag på hur det ska gå till.
”Nu tar vi ytterligare steg för att stärka den lokala förankringen och skapa bättre förutsättningar för utbyggnad av elproduktion”, säger energiminister Ebba Busch i ett pressmeddelande.
Utredaren ska ge förslag där priset på den inlösta fastigheten ska motsvara vad huset hade varit värt om vindkraftverken inte hade byggts.
För att öka acceptansen för nya vindkraftverk har regeringen tidigare infört ett stöd till kommuner som tillåter nya vindkraftsparker. Närboende kan också få kompensation.
Läs mer på E55:
Bli granne med vindkraftverk – tjäna 38 000 om året
Vindkraftverk tvingas stänga – efter faktura på en halv miljon
Senaste nytt

Högt blodtryck känns oftast inte – därför ska du hålla koll på det

Grannar till vindkraftverk kan få lösa in huset

LRF: Fortfarande är bara varannan tugga svensk

Här väntas arbetslösheten bli högst – län för län
