E55

Grannar till vindkraftverk kan få lösa in huset

Vindkraftverk i Skåne. Arkivbild
Vindkraftverk i Skåne. Arkivbild Foto: Johan Nilsson / TT
TT Nyheter
TT Nyheter
Uppdaterad: 23 juni 2026Publicerad: 23 juni 2026

”Nu tar vi ytterligare steg för att stärka den lokala förankringen och skapa bättre förutsättningar för utbyggnad av elproduktion”, säger energiminister Ebba Busch i ett pressmeddelande.

ANNONS
ANNONS

Regeringen vill ge närboende till nya vindkraftverk rätt att lösa in sitt hus. Nu tillsätts en utredning som ska lämna förslag på hur det ska gå till.

”Nu tar vi ytterligare steg för att stärka den lokala förankringen och skapa bättre förutsättningar för utbyggnad av elproduktion”, säger energiminister Ebba Busch i ett pressmeddelande.

Utredaren ska ge förslag där priset på den inlösta fastigheten ska motsvara vad huset hade varit värt om vindkraftverken inte hade byggts.

För att öka acceptansen för nya vindkraftverk har regeringen tidigare infört ett stöd till kommuner som tillåter nya vindkraftsparker. Närboende kan också få kompensation.

Läs mer på E55:
Bli granne med vindkraftverk – tjäna 38 000 om året

Vindkraftverk tvingas stänga – efter faktura på en halv miljon

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS