E55

Fake away, Dior och parfym för hunden – det här är hetast just nu

Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 16 nov. 2025Publicerad: 16 nov. 2025

Från prisad kokbok från Solen och hemmagjord fake away till Diors nya satsning i Biblioteksstaden och parfym för husdjur.

Titta på videosidan för en ren videoupplevelse.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Trendspanaren Hedvig von Mentzer tecknar en bild av hur konsumtionen förändras och varför både salt, spenderabyxor och vaniljdoft spelar större roll än man kan tro.

Kokboken som fångar solen

ANNONS

Stockholms krogvärld fortsätter att sätta tonen för både mat- och livsstilstrender. När livsmedelsföretagen delade ut årets kokbokspris gick utmärkelsen till krögaren Adam och Albin och kokboken Solen, uppkallad efter restaurangen med samma namn.

Mer helginspiration på Perfect Weekend

På plats fanns bland andra journalisten och trendspanaren Hedvig von Mentzern. Hon beskriver både restaurang och bok som en förlängning av samma känsla.

”Den har, den förmedlar liksom känslan som vi alla älskar, det här att vara på lite sydligare breddgrader”, säger Hedvig von Mentzer och utvecklar bilden av restaurang Solen som opretentiös, avslappnad och social.

Kokboken speglar samma stil. Recepten spänner från enkla röror till betydligt mer avancerade rätter.
”Man kan bläddra igenom den, man får inspiration, man kan välja efter ambitionsnivå och vad man är sugen på, så det är helt enkelt ett härligt sällskap i köket”, säger hon.

ANNONS

Fake away – restaurangkänsla hemma

En tydlig trend i köket är fenomenet ”fake away”. Alla känner till take away, men fake away handlar om att återskapa känslan av hämtmat hemma, med egna råvaror.

ANNONS

”Fake away, det är egentligen att man lagar mat hemma som smakar som take away, men inte är det”, säger Hedvig von Mentzer. Bakgrunden är vår nya vana vid matleveranser och vår ökande trötthet på mat som hinner bli ljummen innan den landar på bordet.

Läs mer:
Så här vill svenskarna helst resa. E55

I stället upptäcker allt fler att det ofta går snabbare och blir godare att göra favoriträtterna hemma. Råvaror kan bytas ut efter smak och budget, men känslan av restaurangmat finns kvar.

Hon berättar att hon frågat krögarna på Adam och Albin om hemligheten bakom den där krogkänslan i hemmet. Svaret var kort och tydligt: ”mycket salt”.

”Var generös med saltet och olivolja, så får du en härlig fake away-känsla”, verkar vara hemligheten.

Dior stärker lyxstråket i Stockholm

Trenden stannar inte i köket. I Stockholms lyxiga shoppingstråk, Biblioteksstaden, har Dior nyligen slagit upp portarna.

Om området redan domineras av tunga varumärken som Louis Vuitton och Prada är frågan om det finns plats för ännu en lyxjätte.

Hedvig von Mentzer tvekar inte.

ANNONS

”Det tror jag absolut. Jag tror att många har väntat på det till och med”, säger hon och pekar på att Diors ägare, LVMH-gruppen, redan driver flera butiker i området, bland annat Louis Vuitton, Celine och Tiffany.

”Flera av de här är faktiskt vinstmaskiner, så att en del går oerhört bra”, konstaterar hon och menar att förväntningarna på Dior är höga. Intresset lär inte minska av att en ny chefsdesigner för både dam- och herrkollektionerna, Jonathan Anderson, är på väg in, känd från det spanska märket Loewe.

Butiken blir mer än bara kläder. Här ska det finnas både dam- och herrmode, parfymer och smycken.

För den som kliver in över lunchrasten handlar det om att nosa på lite ”parisisk elegans”. Men prisläget är högt.

På frågan om en tusenlapp räcker svarar Hedvig von Mentzer att man nog kan få en parfym, men tillägger att man ”bör vara lite med, ha spenderabyxorna på” när man går in.

Parfym för husdjur – miljardmarknad på frammarsch

Lyxtrendens kanske mest oväntade del finns i djurhyllan. Doftsatta produkter för husdjur växer snabbt globalt.

Enligt Hedvig von Mentzer beräknas försäljningen fördubblas på mindre än tio år och nå cirka 2,7 miljarder dollar årligen.

Det handlar inte bara om att parfymera hundar och katter. En stor del av produkterna är inriktade på att neutralisera oönskade lukter. Men utvecklingen sker inte utan tvekan, särskilt i Sverige.

ANNONS

”Vi svenskar är ju lite avvogade till att doftsätta både husdjur och barn med all rätt eftersom det finns ämnen i doften som kan vara allergiframkallande”, säger hon.

Därför betonar hon vikten av att välja godkända produkter och kontrollera att de är säkra att använda.

Forskning och tester i hundstall visar att hundar, precis som människor, reagerar lugnande på dofter som vanilj och kokos. Men den mest effektiva ”doftbehandlingen” är fortfarande helt gratis.

”Det absolut bästa sättet att lugna en hund eller en katt eller ett annat djur som är lite oroligt. Det är faktiskt vår egen doft”, säger Hedvig von Mentzer och tipsar om att ta med en tröja eller ett plagg som djurägaren har burit.

Lyxtrend med både känsla och eftertanke

Från prisade kokböcker och fake away i köket till Diors nya flaggskepp och parfymerade husdjur ger oss Perfect Weekend en spännande inblick i hur lyx och livsstil förändras.

Upplevelse, känsla och berättelse blir minst lika viktiga som själva produkten, oavsett om det gäller en rätt på tallriken, en väska på armen eller en väldoftande hund vid soffan.

Läs mer:
Världens vänligaste resmål. E55
Stureplan kokar igen. E55

ANNONS
Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör för E55, Dagens PS, Realtid. Bevakar främst politik, världshändelser och makro. Har drivit Dagens PS sedan 2018 och succesivt tagit över de redaktionella ansvaret för ekonomikanalerna E55 och Realtid.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör för E55, Dagens PS, Realtid. Bevakar främst politik, världshändelser och makro. Har drivit Dagens PS sedan 2018 och succesivt tagit över de redaktionella ansvaret för ekonomikanalerna E55 och Realtid.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS