E55

Så vände svenska toppmusikern kris till framgång

Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 30 nov. 2024Publicerad: 30 nov. 2024

Pandemin förändrade arbetslivet för många. Musikbranschen var inget undantag. Här berättar en av Sveriges toppmusiker hur han överlevde pandemin och fortsatte leverera musik i världsklass.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Börsen
Spela klippet
E55 Studio

Två experter om börsen: "Räkna aldrig ut Wallenberg"

24 okt. 2025
USA
Spela klippet
E55 Studio

Så tjänar du på bråket mellan Kina och USA

23 okt. 2025
rapportsäsong
Spela klippet
E55 Studio

Rapportsäsong: "De bästa affärerna i de sämsta aktierna"

22 okt. 2025
usa
Spela klippet
E55 Studio

Är det kört för USA och Wall Street?

21 okt. 2025
Aktierna
Spela klippet
E55 Studio

"Alla säljer aktierna... Det är då man ska köpa"

21 okt. 2025

För Wojtek Goral, en av Sveriges mest framstående blåsmusiker som samarbetat med artister som Pink, Justin Timberlake och The Weeknd, innebar pandemin en omställning som först verkade dramatisk, men snabbt visade sig innehålla nya möjligheter.

När livekonserter ställdes in och turnéer pausades, fokuserade branschen istället på studioarbete.

ANNONS

För Wojtek, som redan var van vid att arbeta med internationella producenter på distans, innebar detta inte en lika stor förändring som för många andra.

Nära kontakt – även på distans

Enligt Wojtek är det avgörande att upprätthålla nära kontakt, även när man arbetar på distans. Regelbunden kommunikation via samtal och videomöten hjälper till att säkerställa kvaliteten och förstå producenternas visioner.

Wojtek betonar vikten av utbildning och mentorskap för unga musiker och producenter.

Han rekommenderar också att nya musiker bildar band för att lära sig samarbeta och hantera alla aspekter av musikskapandet.

Anpassningsförmåga ger framgång

Distansarbete har blivit en naturlig del av musikbranschen, men liveframträdanden och mänsklig interaktion är fortfarande centrala för många artisters och musikers passion.

ANNONS

Wojtek är ett exempel på hur kreativitet och anpassningsförmåga kan leda till framgång, oavsett utmaningar.

Se mer i videon ovan.

Mer från E55 studio:

Maten du klarar dig utan – om du vill leva längre

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Laddhybrid-kampanj hos Volkswagen
volkswagen logo

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.  

Se alla kampanjmodeller här!
ANNONS