Gunnar Haglund, ordförande i Motoryacht Society, förklarar varför Lilian II väcker sådan uppmärksamhet.
”Hon tillhör en kategori av lite större fritidsbåtar än lustjakt. Bara det är speciellt. Det du inledde med, med konstruktör, varv och motorerna… Allt det där är unikt. Och att hon är välbevarad, så att hon är i originalskick”, säger han i en intervju.
MISSA INTE: 63-åringen dödförklarades av misstag – fick ingen pension
Världsunikt skick – och dieselmotor från start
Fritidsbåten är inte bara i ett ovanligt gott skick – den är dessutom ett tekniskt pionjärprojekt från sin tid.
”Det är så pass ovanligt att hon är den enda äldsta i det skicket. Så det är helt unikt. Världsunikt. När vi har letat så finns det i USA några liknande fall. Men de kanske är tio år yngre. Så det här är den äldsta”, säger Gunnar Haglund.
Lilian II var dessutom den första lustjakten i sitt slag som drevs av dieselmotor, något som visar på svensk ingenjörskonst i framkant redan i början av 1900-talet.
”Tidigare hade det varit ångmaskiner. Så det var väldigt moderna grejer på den tiden”, säger Haglund.
Danskt bankkapital låg bakom skutan
Bakom projektet stod en dansk bankir.
”Han letade efter nånting i världen, efter det bästa. Det bästa konstruktören, det bästa varvet, de bästa motorerna”, berättar Haglund.
Att Lilian II bevarats i ursprungligt skick genom alla år beror till stor del på respektfulla och resursstarka ägare.
”De har haft besättningsmän som har skött henne när de har åkt – och de har haft personal som har underhållit henne när hon ligger vid kaj.”
Ett kulturarv utan prislapp
Trots det historiska och tekniska värdet går det inte att sätta ett monetärt pris på båten.
”Ekonomiskt är det svårt. Däremot finns det andra värden än pengar. Det är det kulturhistoriska värdet. Det är enormt. Hur man uttrycker det och kvantifierar det är svårt. Man kan bara säga att det är unikt.”
Nu är båten åter på svensk mark. Hon kommer att mellanlanda i Karlskrona och sedan övervintra i Västervik. Därefter väntar Stockholm – och ett ägarbyte för skutan.
”Det är en ideell förening som engagerar sig för den här typen av båtar. Den här är den näst största båten i föreningen och den minsta är fyra meter. Men alla är kulturhistoriskt intressanta”, säger Haglund.
Föreningen, som idag har 620 båtar registrerade med en snittålder på 85 år, ser med stolthet fram emot att ta emot Lilian II.
”Vi är jättestolta att få chansen att hantera henne.”
Läs mer om ekonomi:
63-åringen dödförklarades av misstag – fick ingen pension
”Diskrimineras de med bostadsrätt av Pensionsmyndigheten?”