För ett år sedan försökte Konsumentombudsmannen hjälpa en bedrägeridrabbad 81 åring men förlorade i tingsrätten. Nu har de även förlorat i hovrätten.


Mest läst i kategorin
För ett år sedan bedömde Stockholms tingsrätt att Nordea inte har någon skyldighet att ersätta 81 åriga John-Erik Johansson, som överfört 100 000 kronor till bedragare efter att han höjt beloppsgränsen hos banken, det skrev E55 om i november 2024.
”Det är angeläget att vi får domstolens prövning av vilket ansvar bankerna har för de betalningssystem och övriga digitala system som de hänvisar kunderna till”, sade den dåvarande Konsumentombudsmannen Cecilia Tisell när förhandlingarna startade, rapporterar Sveriges Radio.
Tingsrätten gick dock på Nordeas linje och bankkunden John-Erik Johansson fick inte tillbaka några pengar.
Konsumentombudsmannen, KO, överklagade men inte heller hovrätten tycker att banken ska hållas ansvarig för händelsen eftersom bankkunden själv genomförde överföringen.
Det är tyvärr inte ovanligt att bedragare manipulerar bankkunder till att själva föra över pengar, i tron att de räddar sina pengar från just bedragare.
Så gick det till
En bedragare ringde till John-Erik Johansson och påstod att han hade utsatts för en id-kapning och att 100 000 kronor hade försvunnit från hans bankkonto.
”Det är ganska lätt att bli lurad även om man kanske tycker själv, ’jag brukar inte gå på såna här bluffar'”, sade John-Erik Johansson själv om bedrägeriet till Sveriges Radio.
På grund av att John-Erik Johansson lurades att själv swisha över pengarna till bedragaren har inte banken velat ersätta honom.
Senaste nytt
Bankerna måste ta större ansvar
Med den praxis som nu gäller hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får de som drabbas i sådana fall ta hela förlusten själva.
”Vi ska nu titta närmare på hur hovrätten resonerat, men vår utgångspunkt är att domen sannolikt kommer att överklagas till Högsta domstolen och vi hoppas att HD då vill pröva saken”, säger Kristofer Johannesson, biträdande Konsumentombudsman, i ett pressmeddelande.
Han säger vidare att KO:s ståndpunkt är att bankerna måste ta ett större ansvar för att skydda sina kunders pengar.
”Det är många konsumenter som drabbats oerhört hårt”, tillägger han i pressmeddelandet.
”Syftet med KO:s engagemang är att få fram mer och tydligare domstolspraxis. Förhoppningen är att det ska leda till att bankerna måste ta ett större ansvar att förhindra bedrägerier, och att fler drabbade kan få pengarna tillbaka av banken”, skriver KO i pressmeddelandet.
Läs mer på E55: Bankbedrägerier skakar förtroendet för bankerna

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.










