E55

Googles AI-svar har problem med fakta – stämmer inte alltid

Bild på Googles AI-översikt och en kvinna ska googla på sin surfplatta.
Ett allvarligt säkerhetsproblem med Googles AI-svar gör att det inte alltid går att lita på dem. (Foto: Gustav Sjöholm/TT och Firmbee/Pixabay)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 09 dec. 2025Publicerad: 09 dec. 2025

Goggles nya AI-svar, som hamnar ovanför sökträffarna när du ber sökmotorn söka på något, har problem med sanningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

År 2024 tjänade Google ungefär 265 miljarder dollar, drygt 2 486 miljarder kronor, på annonser så när ChatGPT lanserades år 2022 såg bolaget en risk att förlora denna guldgruva, det skriver DR.

Googles svar på hotet från ChatGPT och andra sökmotorer baserade på artificiell intelligens, AI, är de korta, lättlästa svaren ovanför sökträffarna. I maj 2025, när Google lanserade sina AI-svar blev dock inte responsen den företaget hade hoppats på.

Den AI, som ”läser” webbplatser och publicerar ett svar i stället för att bara ge användaren ett antal länkar till olika webbplatser där svaret kan hittas, rekommenderade nämligen en del konstigheter.

Exempelvis rekommenderade Googles AI att osten på en pizza skulle hållas på plats med lim i pizzasåsen.

En Googleanvändare som frågade hur många stenar som ska ätas fick svaret att äta minst en om dagen, AI:n baserade det svaret på en satirartikel ut The Onion.

När AI-svaren fungerar kan de spara användarna besväret att klicka sig igenom sökträffar, men Googles användning av oförutsägbara språkmodeller har gjort dem sårbara.

Rysk manipulation

Nu har en mycket allvarlig brist i Googles AI-tjänst upptäckts. Ryska aktörer har utnyttjat den här bristen i företagets AI för att sprida Kreml-propaganda.

Med hjälp av en massa falska länkar till trovärdiga webbplatser har de lurat Google att presentera rysk desinformation som trovärdiga nyheter.

ANNONS

Det är enkelt och kreativt, och det visar att rysk desinformation hela tiden anpassar sig till ny teknik.

IT-säkerhetsexperten Jan Kaastrup, CIO på säkerhetsföretaget CSIS använde själv samma teknik före tjugo år sedan när han testade system genom att attackera dem.

Genom att lägga till lite extra text i adressfältet på sidor där det gick kunde han på ett av Danmarks största företag få webbplatsen att plötsligt visa en falsk nyhetsartikel.

”Jag är ganska imponerad, och samtidigt chockad, över att en sårbarhet som många webbplatser har kan missbrukas för att lura Google på det här sättet”, säger han till DR.

ANNONS

Flügger och sanktioner

Skillnaden nu är att vissa länkar som är spridda på internet kan få Google att visa en falsk nyhet om att färgbolaget Flügger varit föremål för missförstånd och illvilliga anklagelser.

Innan sommaren kom en nyhet om att Flÿgger-färg fortfarande såldes och marknadsfördes i Ryssland, trots att fägen funnits med på EU:s sanktionslista sedan 2022, det skriver DR.

I slutet av oktober publicerades nyheter om att minst 1 900 ton färg från Flügger skickats till Ryssland via Estland och i november började en ganska anmärkningsvärd nyhet att spridas på internet.

Avsändarna av den nyheten var webbplatser från hela världen, Kirgizistan till Kenya, Brasilien, USA och Ungern. Nyhetens rubriker varierade något men slutsatsen var densamma: Flügger-färg hade aldrig skickades till Ryssland i strid mot sanktioner.

ANNONS

”De har kunnat förgifta Googles sökningar, och därmed har Google trott på nyheten eftersom den har funnits på så många olika trovärdiga sajter”, säger Jan Kaastrup till DR.

”Via dåligt konfigurerade webbplatser har Googles AI lyckats sprida en historia som är falsk”, säger Jens Monrad, oberoende rådgivare inom IT-brottslighet och cyberspionage, till DR.

Dominerar sökmarknaden

Vissa länkar som är spridda över internet kan alltså få Google att visa nyheten att Flügger har utsatts för illvilliga anklagelser och missförstånd samt att färg aldrig har skickats till Ryssland.

Men om användaren klickar på dessa länkar finns det inga Flügger-nyheter utan bara webbsidans vanliga innehåll. Den falska historien finns alltså bara i den extra texten i adressfältet, och hos Google.

Det här är ett problem eftersom Google dominerar sökmarknaden, enligt Knista har Google i genomsnitt en marknadsandel på 86–96 procent över hela världen.

Folk litar på Google

En ny studie från Pew Research visar dessutom att endast 8 procent av Googleanvändarna klickar på länkar när de ser Googles AI-sammanfattning, vilket visar på hur problematiskt det är att det går att förfalska AI-svaren.

De flesta som googlar tenderar enligt studien att ta svaret för givet när de ser Googles logotyp ovanför det.

ANNONS

När en AI svarar istället för att skicka dig till källan måste vi antingen lita på Google eller jobba ännu hårdare än vanligt för att skilja sanningar från lögner, det skriver DR.

Läs mer på E55: EU-kommissionen ska granska Google


Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

ANNONS