I dag har vi svenskar starkare köpkraft än vi hade för ett år sedan och det har påverkat livsmedelsbutiker, en av de största har drabbats av ett stort kundtapp.


Mest läst i kategorin
Under det senaste året har lågpriskedjan Lidl tappat i förhållande till sina konkurrenter, det skriver Dagligvarunytt.
Fredrik Bendz, analytiker på Yougov, säger att Lidl har förlorat 50 000 kunder på ett år.
Även de genomsnittssummor som kunderna handlar för har minskat. Den nedåtgående trenden för Lidl sammanfaller med svenska hushålls ökande optimism.
Svenskarna har mer pengar
Riksbanken har sänkt räntorna och på vissa matvaror har priserna börjat sjunka, enligt statistikmyndigheten SCB sjönk matpriserna både i augusti och september.
Det kan vara för att människor nu har mer pengar att röra sig med som Lidl tappar kunder.
”Min analys är att Lidl helt enkelt förknippas så starkt med pris. Nu när folk börjar lätta på plånboken ser det ut att drabba Lidl”, säger Fredrik Bendz till Dagligvarunytt.
Även andra sänker priserna
I Matpriskollens Lågprisrapport 2025, är den viktigaste insikten att lågprisbutiker har en dubbel positiv effekt för konsumenterna.
”De erbjuder inte bara lägre priser själva – de pressar också priserna hos andra butiker i närområdet. Det betyder att även hushåll som inte handlar på lågprisbutik kan spara pengar, bara genom att konkurrensen ökar”, skriver Matpriskollen.
”Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna”, sade Matpriskollens vd Ulf Mazur, till SVT i slutet av augusti.

Smakmässigt bäst i test
Lidl har inte bara låga priser, i Aftonbladets stora blindtest av vardagsfavoriter fick Lidl toppbetyg, det rapporterade TT om i slutet av september.
Testerna omfattade ett urval av vardagsklassiker från flera stora matkedjor, som krossade tomater, smörgåsskinka, penne, riven ost och kaffe.
Produkterna testades blint så att juryn inte visste vilka märken som ingick i testet, de betygsattes efter smak, doft, konsistens samt utseende.
Lidl tog hem förstaplatsen smakmässigt för sin matkasse, placeringen baserades på den totala summan av juryns omdömen.
”Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av”, sade Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, till TT.
Läs mer på E55: Priskrig hos lågpriskedjor men oförändrade matpriser generellt

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.
Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.










