E55

Nordea frias efter Swishbedrägeri mot 81-åring

Konsumentombudsmannen förlorade mot Nordea i ett rättsfall där frågan gällde vem som har ansvar när någon utsatts för ett bedrägeri genom Swish. (Foto: Henrik Montgomery)
Roland Klinga
Roland Klinga
Uppdaterad: 22 dec. 2025Publicerad: 22 dec. 2025

En äldre man som lurades att swisha pengar till en bedragare får ingen ersättning. Hovrätten slår fast att banken inte bär ansvar när kunden själv godkänt transaktionen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En 81-årig bankkund som förlorade en stor summa pengar efter att ha lurats att swisha till en bedragare får ingen ersättning från Nordea. 

Hovrätten slår fast, i likhet med tingsrätten, att banken inte kan hållas ansvarig eftersom mannen själv genomförde överföringen. Det rapporterar Dagens Juridik.

Skulle ”rädda” pengar

Bakgrunden är ett uppmärksammat bedrägerifall där mannen sommaren 2022 blev uppringd av en person som utgav sig för att representera banken. 

Bedragaren påstod att mannen utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor redan hade försvunnit från hans konto. För att ”rädda” pengarna instruerades han att genomföra en så kallad makuleringstransaktion via Swish. I själva verket gick pengarna till ett nummer som kontrollerades av bedragaren, och summan försvann.

Läs mer: Trenden är bruten: Bedrägerier via betaltjänster minskar (E55)

Fallet har prövats mot bakgrund av en dom från Högsta domstolen sommaren 2022, som stärkte konsumenters möjligheter att få ersättning vid bankbedrägerier. 

Domen har lett till förändrad praxis när det gäller obehöriga transaktioner. Konsumentombudsmannen (KO) har dock framhållit att HD-domen inte automatiskt gäller alla typer av bedrägerier, särskilt inte när kunden själv genomför betalningen.

Hade godkänt transaktionen

ANNONS

I tingsrätten bedömdes att mannen, genom att signera betalningen med Mobilt BankID, hade godkänt transaktionen enligt bankens avtalsvillkor och därmed lämnat sitt samtycke i betaltjänstlagens mening. 

Hovrätten instämmer i den bedömningen och anser att det saknar betydelse att mannen inte haft för avsikt att berika mottagaren, skriver Dagens Juridik..

Hovrätten slår vidare fast att avtalsvillkoren om hur samtycke lämnas inte är oskäliga och att banken inte agerat oaktsamt i samband med höjningen av Swishgränsen eller genomförandet av betalningen. Därmed är transaktionen att betrakta som behörig, och Nordea är inte skyldig att återställa kontot eller betala skadestånd.

Läs mer: 81-åring får inte tillbaka pengar bedragare lurade av honom (E55)

Konsumentombudsmannen är kritisk till rättsläget och signalerar att domen kan komma att överklagas till Högsta domstolen.

”Scenariot att bankkunder manipuleras att själva föra över pengar till bedragare i tron att de räddar sina pengar undan just bedragare är tyvärr inte ovanligt. Med nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får den drabbade i sådana fall ta hela förlusten själv”, skriver KO i ett pressmeddelande, som E55 tidigare har rapporterat.

ANNONS

Ska överklagas

”Vi ska nu titta närmare på hur hovrätten resonerat, men vår utgångspunkt är att domen sannolikt kommer att överklagas till Högsta domstolen”, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO.

Han tillägger:

ANNONS

”Vår ståndpunkt är att bankerna måste ta ett större ansvar för att skydda sina kunders pengar. Det är många konsumenter som drabbats oerhört hårt”.

I och med domen ska staten ersätta Nordea för rättegångskostnader med totalt drygt 1,3 miljoner kronor, avseende ombudsarvoden i både hovrätten och tingsrätten.

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS