E55

Det här är 50-plussares nya resvanor

Ett par sitter på ett flygplan och ett par sitter på en strand. Resvanorna hos resenärer som är över 50 år ändrar sig, det visar statistik och en rapport om restrender under 2025.
Resvanorna hos resenärer som är över 50 år ändrar sig, det visar statistik och en rapport om restrender under 2025. (Foto: Hispanolistic/Getty Images Signature och cdwheatley/Getty Images Signature)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 27 nov. 2025Publicerad: 27 nov. 2025

Äldre resenärer reser mer, är borta längre, anammar digitala verktyg, bokar närmare avresa och spenderar mer pengar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

AARP Research, som forskar om personer över 50, har skrivit en rapport om resetrender 2025 bland amerikaner som är 50-plus.

Rapporten visar att 70 procent av amerikanerna som är 50-plus planerade att resa under 2025, vilket är en ökning sedan 2024, då 65 procent planerade det, det skriver Phocus Wire.

ANNONS

50-plussarna förväntade sig att göra i genomsnitt 3,9 resor och att per person spendera ungefär 6 847 dollar, cirka 65 075 kronor, vilket är något mer än 2024 då de planerade att spendera 6 659 dollar per person, cirka 63 288 kronor.

Fler är utomlands längre

Fler av 55-plussarna i USA åker dessutom utomlands, 44 procent planerade en utlandsresa under 2025, vilket är mer än de 32 procent som planerade det under 2024.

Andrew Motiwalla är grundare och vd för företaget The Good Life Abroad, som erbjuder internationella boendeprogram för pensionärer som kräver en vistelse på minst en månad och han har märkt av att fler reser utomlands.

”Ur mitt perspektiv verkar det som att resorna blir längre. Det jag ser är att folk gör dessa längre resor … sex veckor eller åtta veckor”, säger han till Phocus Wire.

Enligt honom överensstämmer det här med en förskjutning mot vad han kallar för långsamt resande bland äldre vuxna.

Han tror att idén om att mer eller mindre bo utomlands fick fäste under pandemin och att alla yngre som jobbade på distans inspirerade seniorer till att fundera på ett liv utomlands.

ANNONS

De kan vara borta länge men ändå hålla kontakten med släkt och vänner hemma via videosamtal och annan teknik.

ANNONS

Många bokar online

Äldre resenärer känner sig allt mer trygga online och enligt AARP använder 83 procent av de amerikanska resenärerna som är över 50 hotells webbplatser och 73 procent använder flygbolags webbplatser.

Andrew Motiwalla säger att e-handel har sipprat ned till seniorerna och att de känner sig väldigt bekväma med att köpa saker online, samt att seniorer ofta vill boka online på deras webbplats.

Jane Sun, vd för reseplattformen Trip.com Groups ser en liknande utveckling och beskriver åldersgruppen både som snabbt växande och alltmer inflytelserik

Hon menar att den här demografiska gruppen inte bara växer utan också blir mer aktiv och inflytelserik i att forma resetrender samt har en ökande köpkraft och ett större engagemang.

Brian FitzGerald är vd för resebolaget Grand Circle Corporation och han ser en tydlig förändring i bokningsmönster efter pandemin. 

”Mer än hälften av våra bokningar görs nu inom nio månader före avresa, jämfört med i genomsnitt 12 månader innan covid. Resenärer fattar beslut närmare sina planerade resdatum och letar efter mer omedelbara möjligheter”, säger han till Phocus Wire.

Reseinspiration på Facebook

ANNONS

Sociala medier har blivit allt viktigare för alla resenärer och enligt reseteknikbolaget och online-resebyrån Expedia Groups 2025 Traveler Value Index får nu 61 procent av världens konsumenter reseinspiration från sociala medier.

Det är en rejäl ökning från år 2022, då det var cirka 35 procent som fick reseinspiration från Sociala medier. Äldre vuxna använder mest Facebook och där väger feedback från andra användare tungt.

Enligt Andrew Motiwalla är äldres bekvämlighet med nya digitala verktyg ojämn men de är enligt honom ganska bekanta och bekväma med Facebook.

”Innan de bokar går de ofta till Facebook för att se kommentarer från tidigare resenärer och få kontakt med personer som har gjort den här resan. De kan få en direkt, autentisk upplevelse, vilket är det fina med sociala medier, eller hur? Skär ut mellanhänderna, gå till källan, få autentisk kommunikation”, säger han till Phocus Wire.

Han tillägger att förtroendet är avgörande och att äldre resenärer är väldigt oroliga för potentiella bedrägerier och att de inte litar direkt på ett varumärke om det inte har funnits i 40 år, enligt honom måste ett företag som vill jobba med seniorresor bygga förtroende.

Läs mer på E55: Europas nya sätt att resa – då flyger du billigast


Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Erfaren journalist både som reporter och redaktör. Bevakar allt som berör Hälsa, Husdjur och den lilla människan för News55.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS