E55

Bekräftat: Det här är Sveriges minst omtyckta bilmärke

Bilar
Den som funderar behöver överväga en rad olika faktorer, däribland kostnad, storlek, funktion och komfort. (Foto: TT)
Christian Pedersen
Christian Pedersen
Uppdaterad: 21 nov. 2025Publicerad: 21 nov. 2025

Citroën hamnar längst ner i ny stor bilegarundersökning – får klart lägst nöjdhet bland svenska förare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Svenskarnas relation till sina bilar är ofta långvarig, känslomässig och dyr.

Därför väger nöjdheten tungt när bilägare omvärderar sina val inför nästa köp.

En ny kartläggning från Kvdbil visar att gapet mellan de mest och minst uppskattade bilmärkena är betydligt större än många kanske tror. Det skriver Marcusoscarsson.

Citroën klart sist i årets mätning

Enligt undersökningen är 81 procent av svenska bilägare överlag nöjda med sitt fordon.

Men för Citroën ser verkligheten annorlunda ut.

Endast 54 procent av ägarna uppger att de är nöjda, den lägsta siffran i hela sammanställningen.

Strax däröver hamnar Opel med 63 procent och Dacia med 65 procent nöjda ägare.

Nöjdhetsnivåerna påverkar inte bara image utan också andrahandsvärde och lojalitet.

ANNONS

För bilindustrin är det ett tydligt signalvärde när ett märke faller så långt under det nationella snittet.

Läs mer: Juryn har sagt sitt – sju finalister kämpar om titeln – Dagens PS

ANNONS

Audi toppar listan

Enligt en ny konsumentundersökning från Kvdbil hamnar Citroën längst ner i ligan över svenska bilmärken vad gäller ägarnöjdhet: bara 54 % av Citroëns ägare uppger sig nöjda.

Samtidigt toppar Audi nöjdhetsmätningen med hela 93 % nöjda bilägare, klart högst bland tillverkarna.

Undersökningen bekräftar en trend där premiumsegmentet fortsätter att stå starkt, trots ekonomisk osäkerhet och vikande nybilsmarknad.

Nybilsmarknaden pressas av geopolitik

Samtidigt kommer Mobility Sweden med färska registreringssiffror som visar att nybilsförsäljningen i oktober föll med 4 procent.

Totalt registrerades 24 078 nya personbilar, men hittills i år är marknaden ändå upp 4 procent, främst tack vare privatkunder.

ANNONS

”Månadens nedgång bedöms inte vara ett trendbrott. Det som kan hota den fortsatta återhämtningen är geopolitiken,” konstaterar branschorganisationen.

Att förhandlingarna mellan USA och Kina lett till ett tillfälligt avtal ses som positivt även i Europa, där bilindustrin är starkt beroende av kinesiska råmaterial som batterikomponenter och sällsynta jordartsmetaller.

Missa inte:

Körförbud för Citroën – livsfarligt fel upptäckt – Dagens PS

Citroën DS: Hur Vägens gudinna formade bilhistorien – Dagens PS

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS