E55

Däckjättens råd: Här är sakerna att kolla på bilen innan långresan

lufttryck
Den som ska packa mycket i sin bil borde kolla bland annat kolla mönsterdjupet. En annan bra grej är att ha lite mer luft i däcken när du packar tungt. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Roland Klinga
Roland Klinga
Uppdaterad: 18 dec. 2025Publicerad: 18 dec. 2025

Varannan svensk bilist missar viktiga däckkontroller. Branschen uppmanar nu alla att kontrollera mönsterdjup och lufttryck innan julresan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Inför julhelgens bilresor varnar däckjätten Continental för att många svenska bilister inte kontrollerar sina vinterdäck. När bilen är fullastad ökar riskerna, och varannan bilförare har enligt en undersökning inte koll på vad lagen säger om mönsterdjup.

Enkla tumregler

”Rätt däcktyp, rätt mönsterdjup och rätt lufttryck är tre helt avgörande faktorer”, säger Per Linder, produktchef på företaget.

Miljontals svenskar kommer att ge sig ut på vägarna under julhelgen. Den 23 december väntas bli en särskilt tung dag på vägarna, och det är långt ifrån alla som har kontrollerat sina vinterhjul.

Läs mer: Billigt däckbyte kan kosta tiotusentals kronor – experter varnar (E55)

”Att använda vinterdäck vid vinterväglag är en självklarhet, men det går inte att nog poängtera hur viktigt det är att ha tillräckligt mönsterdjup på sina däck. Vet man att det är längesedan man kollade mönsterdjupet tycker jag att man genast ska göra det”, säger han.

Extra viktigt blir detta när bilen är tungt lastad. Packning och passagerare påverkar bilens totalvikt och kan försämra köregenskaperna.

Tänk på vikten

”Många underskattar vad packning och passagerare gör för bilens totalvikt. Är bilen fullastad behöver du högre tryck”, säger han.

ANNONS

Lågt däcktryck kan inte bara påverka väggreppet utan även hur snabbt däcken slits och bilens förbrukning. För elbilsförare blir det extra tydligt.

” Tung last och lågt däcktryck är ingen bra kombination för räckvidden, som dessutom redan är försämrad vid låga temperaturer. Med rätt tryck blir det bättre, och kanske kan det leda till att man slipper ett extra laddstopp på vägen till fjällen”, säger Per Linder.

Läs mer: Chock i fjällen: Byt däck eller fyrdubbla din bromssträcka (E55)

Enligt lagen måste vinterdäcken ha minst tre millimeters mönsterdjup. Continental rekommenderar dock att man byter eller mäter däcken i god tid före långresor.

”Tre millimeter är vad lagen säger, men vi rekommenderar att man börjar tänka på sitt däckbyte tidigare än så. Att mäta mönsterdjup är enkelt, det kan göras med en mönsterdjupsmätare eller med en tunn linjal. Jag tycker det är en rutin som man ska genomföra innan varje långresa”, säger han.

Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS