E55

En era går mot sitt slut – populär bilmodell försvinner från Europa

Bil
Globalt har mer än 1,57 miljoner bilar sålts på tre år. (Foto: Pexels)
Christian Pedersen
Christian Pedersen
Uppdaterad: 22 dec. 2025Publicerad: 22 dec. 2025

Efter över 1,5 miljoner sålda exemplar avslutar den kinesiska biljätten BYD produktionen av en av sina största europeiska framgångar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Efter bara några år på marknaden försvinner en av de mest synliga kinesiska SUV modellerna från europeiska vägar.

Modellen har snabbt blivit ett vanligt inslag i trafikbilden men nu är det slut.

Produktionen avslutas och återförsäljarna förbereder sig på att sälja de sista exemplaren. Det skriver Autobahn.

Snabb succé på en pressad marknad

När modellen lanserades i Nederländerna 2024 fick den omedelbart fäste.

Kombinationen av eldrift och laddhybrid, generöst utrymme och konkurrenskraftig prissättning gjorde bilen attraktiv för europeiska familjer som ville minska utsläppen utan att helt förlita sig på laddinfrastruktur.

På kort tid etablerade sig bilen som en av bolagets viktigaste volymmodeller i Europa.

Att den nu tas bort från sortimentet har därför överraskat både handlare och kunder.

Enligt BYD handlar beslutet om en normal produktväxling, men den korta livscykeln har väckt frågor i branschen.

ANNONS

Läs mer: Varning: Många kör vidare trots farliga återkallelser – E55

ANNONS

Över 1,5 miljoner bilar på tre år

Globalt har mer än 1,57 miljoner bilar sålts på tre år.

I Kina marknadsfördes modellen under ett annat namn och särskilt hybridversionen blev en storsäljare.

I Europa började det dock cirkulera uppgifter om att reservdelslagren höll på att tömmas.

Detta har nu bekräftats.

Produktionen upphör när de sista bilarna lämnar fabriken och modellen försvinner successivt från marknaden.

För ägare innebär det fortsatt service och garantier, men inga nya leveranser.

Ny SUV tar över platsen

ANNONS

Ersättaren står redan redo.

En ny mellanstor SUV byggd på bolagets senaste plattform ska ta över rollen.

Den lanseras både som helelektrisk och laddhybrid och uppges erbjuda en betydligt längre total räckvidd samt förbättrad energieffektivitet.

Strategin speglar tempot i den kinesiska bilindustrin.

Där europeiska tillverkare ofta behåller modeller i upp till åtta år, arbetar kinesiska aktörer med kortare cykler och snabbare teknikskiften.

För europeiska konsumenter innebär det fler valmöjligheter och snabb teknikutveckling, men också ett marknadslandskap där populära modeller kan försvinna lika snabbt som de kom.

Missa inte:

Körde i mörkret utan mörkerseende – ”gick åt helvete” – E55

Tänk på detta om du ska ut i trafiken under jul- och nyårshelgen – E55

ANNONS
Läs mer från E55 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS